ISPO 2018: Digitalisering stimuleert de groei in de sportartikelen- en fitnessbranche

ISPO Munich, 's werelds grootste sportbeurs, is weer voorbij. De besneeuwde omgeving verhoogde de belangstelling voor de vele wintersportproducten en vulde de gangen en hallen tijdens het vierdaagse evenement. Naast de nieuwste wintersportuitrustingen hebben de 2.801 bedrijven op de beurs, innovaties en trends getoond op het gebied van outdoor, gezondheid en fitness. Het speerpunt vormde de toenemende digitalisering van de sportartikelen en fitnessindustrie, een onderwerp dat werd belicht in het nieuwe format ISPO Digitize.

Tekst: Peter Vader

ISPO Digitize

Klaus Dittrich, Chairman en CEO van Messe München, zei over deze toenemende digitalisering: "Met ISPO Digitize hebben we de weg gewezen naar de toekomst voor de sportartikelenindustrie en sportverkoop. De volgende stap zal zijn om dit positieve momentum toe te passen en nog meer mensen enthousiast te maken voor actief sporten." Het Digitaliseringsgebied in hal A4 gaf een glimp van de digitale toekomst. Vertegenwoordigers van de sportdistributie en de sportartikelenindustrie kregen de kans om te leren over digitale oplossingen in productontwikkeling, productie, marketing en verkoop. Met behulp van de Digital Readiness Check konden ze zien hoe passend hun eigen bedrijf is. Een onderwerp dat bij de fitnessclubeigenaren en hun managers momenteel ook in de volle belangstelling staat. Er is bijna niet meer aan te ontkomen.

Digitale gereedheid is meer dan een slogan voor de organisatie van de Messe München: in de toekomst moeten verantwoordelijke merkfabrikanten, handelaars en andere fitness gerelateerde ondernemingen weten welke aanpassingen in het bedrijf moeten worden aangebracht om succesvol te zijn in tijden van voortdurende digitalisering en interconnectie.

Het innovatieproject "ISPO DIGITIZE" zal de ondernemer de komende jaren vergezellen op deze spannende reis naar de toekomst van de sport- en fitnessbranche. Via specifieke aanbiedingen die op de afnemer zijn afgestemd, zal ISPO Munich gedurende het komende jaar hulpvaardig zijn door middel van ISPO Retail Lab, de ISPO Academy en verschillende technische touchpoints. Met spannende innovaties en formats wordt een onderneming ondersteunt bij zijn digitale transformatie.

Het is noodzakelijk om haalbare, maar wel gedifferentieerde benaderingen van een oplossing te ontwikkelen. Samen met professor Fischer en professor Schöler van de University of Applied Management, biedt ISPO Munich een aanpak die het management ondersteunt. Talloze zaken van de digitale transformatie worden onder de loep genomen. Zij worden tot een logisch geheel gesmeed, zodat er tot eenvoudige en effectieve oplossingen gekomen wordt voor de implementatie van het digitaliseringstraject.

Digital Readiness Check

Hiervoor heeft ISPO de Digital Readiness Check in het leven geroepen, dat dient als een raamwerk en een beheersysteem, om de essentiële organisatiegebieden van digitalisering voor fabrikanten en de handel te begrijpen. Het vormt de basis voor de individuele aanpassing van een bedrijf en wordt zo de 'ruggengraat' van een systematisch innovatieproces in de sport- en fitnessbranche. Dit managementconcept dwingt medewerkers en managers om nieuwe taken te accepteren en indien nodig om bestaande denkpatronen opzij te zetten of te wijzigen. Dit proces betekent vaak een cultuurverandering binnen een onderneming.

In de Digitize Area was ook het merk Adidas aanwezig, dat voor het eerst sinds 2006 deelnam aan de beurs. "ISPO creëerde een platform waar de kansen van de digitale transformatie voor retailers en merken gezamenlijk kunnen worden verfijnd. Als marktleider kwamen we terug om op een heel transparante wijze onze band met retailers aan te tonen. Zij zien in digitalisering een duidelijke kans," zei Roland Auschel. Hij is lid van de Raad van Bestuur bij Adidas, die toezicht houdt op de wereldwijde verkoop van het sportartikelenmerk. Eén van de hoogtepunten van de beurs was het gezamenlijke symposium georganiseerd door ISPO en Adidas. Het stelde een belangrijke vraag aan de bezoekers: "Ben je klaar voor de toekomst?!". Een vraag die de fitnessclubeigenaar zich op dit moment ook stelt, of zou moeten stellen. Het format ISPO Digitize zal worden voortgezet op 28-29 juni 2018 in het ICM-Internationales Congress Center München.

Interesse in wintersportthema's

Het wintersportsegment trok dit jaar een groot aantal bezoekers. Aangedreven door nieuwe trends en het gebruik van nieuwe technologieën in wintersportproducten, genereert dit gebied enorme hoeveelheden interesse. "We zijn van plan om op deze dynamische ontwikkeling te reageren en zullen onze samenwerking met skifabrikanten intensiveren", aldus Klaus Dittrich, de voorzitter en CEO van Messe München. De ISPO Munich Sports Week bracht de opwinding over de producten naar de stad München en sprak rechtstreeks met eindgebruikers. "We zijn van plan dit concept verder uit te breiden."

"Gert" Boyle vereerd met ISPO Cup

Het buitensegment bij ISPO Munich is voortdurend gegroeid. "Het inzicht in wat outdoor is, is door de jaren heen veranderd," zei Dittrich. "Naast watersport, hardlopen en fitness, omvat het segment nu ook mode." Een visionair van de outdoor-industrie werd geëerd tijdens de sportbeurs: Gertrude "Gert" Boyle, de voormalige president van Columbia, kreeg de ISPO Cup voor haar levenswerk.

De ISPO Munich in cijfers

Meer dan 84.000 bezoekers uit 120 landen kwamen naar München (2017: 86.841). ISPO Munich heeft daarmee zijn internationale karakter opnieuw versterkt. De grootste groei werd geproduceerd door Oostenrijk, Japan, Turkije, de Tsjechische Republiek, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten (in deze volgorde). Een totaal van 2.801 exposanten presenteerde hun producten en innovaties. Dit betekent een stijging van twee procent ten opzichte van 2017. Het uitgebreide halconcept werd goed onthaald. ISPO Munich 2019 zal meer tentoonstellingsruimte hebben dan de 2018-uitgave. Het beursterrein van München zal dit jaar twee nieuwe hallen openen: C5 en C6. Als gevolg hiervan heeft ISPO Munich in 2019 in totaal 18 hallen. De sportartikelenindustrie zal van deze uitbreiding profiteren. De groei zal naar verwachting voornamelijk worden veroorzaakt door de onderwerpen outdoor, textiel en natuurlijk health & fitness. De volgende ISPO Munich zal worden gehouden van 3 tot en met 6 februari 2019 in München.

  • De sneeuwrijke omgeving genereerde veel vraag
  • De eerste 'ISPO Munich Sports Week' was een doorslaand succes, de consument was zichtbaar geboeid
  • Meer dan 84.000 bezoekers uit 120 landen
  • Het internationale karakter van de beurs neemt toe


Voor meer informatie: www.ispo.com

 

nr3 2018
 
nr2 2018
 
nr1 2018
 
nr10 2017
nr9 2017
 
nr8 2017
 
nr7 2017
 
nr6 2017
nr5 2017
 
nr4 2017
 
nr3 2017
 
nr2 2017
nr1 2017
 
nr10 2016
 
nr9 2016
 
nr8 2016
nr7 2016
 
nr6 2016
 
nr5 2016
 
nr4 2016
nr3 2016
 
nr2 2016
 
nr1 2016
 
nr10 2015
nr9 2015
 
nr8 2015
 
nr7 2015
 
nr6 2015
nr5 2015
 
nr4 2015
 
nr3 2015
 
nr2 2015
nr1 2015
 
nr10 2014
 
nr9 2014
 
nr8 2014
nr7 2014
 
nr6 2014
 
nr5 2014
 
nr4 2014
nr3 2014
 
nr2 2014
 
nr1 2014
 
nr9 2013
nr8 2013
 
nr7 2013
 
nr6 2013
 
nr5 2013
nr4 2013
 
nr3 2013
 
nr2 2013
 
nr1 2013
nr10 2012
 
nr9 2012
 
nr8 2012
 
nr7 2012
nr6 2012
 
nr5 2012
 
nr4 2012
 
nr3 2012
nr2 2012
 
nr1 2012
 
nr10 2011
 
nr9 2011
nr8 2011
 
nr7 2011
 
nr6 2011
 
nr5 2011
nr4 2011
 
nr3 2011
 
nr2 2011
 
nr1 2011
nr10 2010
 
nr9 2010
 
nr8 2010
 
nr7 2010
nr6 2010
 
nr5 2010
 
nr4 2010
 
nr3 2010
nr2 2010
 
nr1 2010
 
nr10 2009
 
nr9 2009
nr8 2009
 
nr7 2009
 
nr6 2009
 
nr5 2009
nr4 2009