Club Den Edel: 50 jaar jong

Verschenen in Bodylife nummer 6 2021


In 2022 bestaat Club Den Edel vijftig jaar. Ooit begonnen door oprichter/ eigenaar Bert den Edel als judoschool verspreid over meerdere gymzalen staat de club inmiddels bekend als hét leefstijl- en preventiecentrum van Waddinxveen en omgeving. In gesprek met Den Edel en algemeen directeur Richard van Riel ontdekken we de kracht van dit bijzondere bedrijf dat in zijn aard en opzet uniek te noemen is in het hedendaagse fitnesslandschap.


"Toen ik begon was judo nog het enige wat ik deed", zegt Den Edel. "Samen met mijn tweelingbroer beoefende ik judo in Gouda. Nadat we een aantal jaar samenwerkten, ging ik mijn eigen weg. Ik reed met mijn matten in de omgeving rond en deelde in de lessen mijn passie voor judo. Er was snel veel animo en er ontstond behoefte voor een vaste locatie."

Die vond Den Edel aan de Noordkade in Waddinxveen. In een tijd waarin aerobics en krachttraining in opkomst waren, werd de judozaal al snel uitgebreid met fitnessapparatuur. "Mijn vrouw Betty stond achter de bar en gaf ook danslessen. In combinatie met een kleine sauna werden we in de jaren 80 en 90 al een klein multifunctioneel sportcentrum."

In die periode had Den Edel via de judobond contact met diverse judo-ondernemers door Nederland die een soortgelijke ontwikkeling doormaakten. Deze ondernemers stonden aan de basis van wat nu de Vereniging Exclusieve Sportcentra (VES) is. "We wisselden ervaringen uit, bezochten elkaar en leerden vooral ook van elkaar."

Sprong in het diepe
Deze sportscholen maakten dankzij nieuwe trends als aerobics, Tai-Bo, calisthenics een groei door en in Waddinxveen werd de sportschool van Den Edel te klein. "Ik kreeg toen de mogelijkheid om onze huidige locatie aan de Sniepweg te kopen. De sprong in het diepe bleek al snel de juiste te zijn. We besloten het aanbod uit te breiden met squash en later cardiofitness en spinning. Mijn vrouw en drie destijds tienerdochters werkten ook altijd op de sportschool. We hadden allemaal onze taken. Het was zeker niet altijd makkelijk met opgroeiende kinderen, maar de sportschool groeide en bloeide."

Op de vraag wat decennialang zijn drijfveer was, antwoord Den Edel instinctief. "De beste willen zijn en voorop lopen. Je moet niet bang zijn om te veranderen en durven te investeren. De consument is bereid om te betalen voor kwaliteit. Ik heb hier altijd naar gezocht."

Met de komst van budgetclubs, ruim vijftien jaar geleden, was Den Edel er snel bij. "Veel collega’s vonden het vreemd dat ik een budgetclub ging openen. Mijn gedachte was simpel: als ik het niet doe, dan doet een ander het. Fit&Go in Waddinxveen bestaat nu tien jaar. Onze budgetclub heeft ons in de crisis rond 2010 geholpen. Veel leden konden de sportschool nog moeilijk betalen en met onze eigen budgetclub zijn we die leden niet kwijtgeraakt."

Verder groeien
Den Edel is inmiddels 73 jaar en nog dagelijks actief. "Maar niet meer zoals vroeger hoor", geeft hij lachend aan. Vijf jaar terug stelde Den Edel algemeen directeur Richard van Riel aan. "Ik realiseerde me er dat er nieuw elan nodig was om verder te groeien en door te ontwikkelen. Iemand met een vernieuwende visie op de toekomst. Met de komst van Richard is dat gelukt. Richard heeft heel veel ervaring opgedaan bij (inter)nationale fitnessketens en met zijn ondernemerschap is de sportschool in goede handen."

Van Riel blikt terug op zijn aanstelling: "De afgelopen jaren waren stormachtig. Toen ik begon stond Den Edel bekend als de duurste sportschool van Waddinxveen. Geen beste propositie. Bert gaf mij de ruimte om de sportschool te transformeren naar een club of nog beter: een hechte community. We hebben allerlei interne processen gedigitaliseerd, de klanten werden leden, abonnementen werden lidmaatschappen: de sportschool werd een club. Om dit te internaliseren moet je écht in het DNA van de club kruipen."

Wat in 45 jaar is opgebouwd, buig je niet even om. "Verandering geeft weerstand bij leden, collega’s en iedereen die betrokken is bij de club. We zijn erin geslaagd om de consument centraal te stellen", aldus Van Riel. "De leden beoordelen de kwaliteit van de club met een 8.4. Ook op vriendelijkheid en aandacht voor de leden krijgen we bijna een 9! Er is eerst geïnvesteerd in alles wat níet met sport te maken heeft. Wil je de hedendaagse consument behagen dan zijn omgeving en beleving van groot belang. Zo zijn kleedkamers verbouwd en met een nieuwe wellness met sauna’s, infraroodcabines, afkoelmogelijkheden en een spa-garden is de club completer geworden. Er is ruimte voor body en mind lessen, digitale fitnessbegeleiding van GymVIP en on-demand lessen van ClubJoy. Door deze strategie is de prijs-kwaliteitverhouding gestegen en verhogen we in januari onze lidmaatschappen met gemiddeld tien procent. Leden zijn hierover geïnformeerd en er niemand die heeft opgezegd."

De grootschalige verbouwingen zijn doorgezet in de coronaperiode. "Typisch Bert om het nadeel als een voordeel te pakken. 'Richard, we duwen door', zegt hij dan. Afgelopen jaar hebben we ons met het team georiënteerd voor de volgende stap voor de club. Het ‘gedwongen’ digitaliseren gaf mij de overtuiging dat we de digitalisering moeten omarmen. Technogym is onze partner geworden. Hun digitale oplossingen met Mywellness helpen onze community weer verder uit te breiden tot buiten de muren van onze club."

"Dit komt tegemoet aan de wensen van de hedendaagse consument en biedt mij als ondernemer de kans om nieuwe businessmodellen te testen en te implementeren. Zo denken we nu ook aan online coaching services, diensten voor thuis en begeleidingsmogelijkheden voor specifieke doelgroepen. Dat is veel meer dan het aanzetten van een appje voor clubleden. Ik geloof dat je een fitnessclub elke vijftien jaar opnieuw moet uitvinden en passend moet maken bij de tijdsgeest en de producten en diensten in de markt die aansluiten bij de behoeften van de consument", verklaart de algemeen directeur van Club Den Edel.

Naar de basis
Club Den Edel viert in 2022 dus het vijftig jarig jubileum. Vijftig jaar jong, geeft Den Edel aan. Drie jaar geleden is het project ‘judo op school’ gestart waaraan alle Waddinxveense basisscholen meedoen. "We hebben energie gestoken in de basis van onze club. We zijn met judo groot geworden en onze judo afdeling blijft groeien", zegt de trotse Den Edel. "David van Balgooi heeft hier de leiding over en met zijn inzet, vakmanschap en energie is hij erin geslaagd om basisschoolleerlingen in de gemeente in beweging te krijgen."

Den Edel ondersteunt diverse sportclubs, participeert in het lokale Sportakkoord en biedt Fitness Thuishulp aan. Dat laatste is een initiatief waarbij clubleden (vaak op leeftijd) thuis bezocht worden om in beweging te blijven. Hoe het jubileumjaar van zijn club eruit gaat zien? “We gaan genieten van wat er is opgebouwd, feesten en ondertussen nadenken over nieuwe stappen en ontwikkelingen", besluit Den Edel.

www.clubdenedel.nl
Edities