Precor: Persoonlijke fitness: de toekomst

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr9 2015

body•LIFE: Precor staat bekend vanwege zijn brede aanbod aan producten op het gebied van kracht en cardiofitness. Onlangs heeft Precor Queenax overgenomen. Wat was de reden voor deze beslissing?

Rob Barker: We willen gewoon winnen in alle belangrijke categorieën van apparatuur en diensten voor de professionals, en nu dat de categorie van functional training uitrusting gegroeid is – en het lijkt erop dat die groei aanhoudt – wilden we een winnende productlijn in deze categorie.

body•LIFE: Wat hoopt en verwacht u voor wat betreft deze uitbreiding van uw productportfolio? Met name op het gebied van functional training voor de Duitse, Europese en wereldmarkt?

Rob Barker: Functional training is geen nieuw concept, maar de manieren waarop functional training naar de gebruikers wordt gebracht, en die het nog aantrekkelijker maken om te doen, veranderen snel. Mijn verwachting is dat Precor op dit gebied toonaangevend wordt – zo we dit al niet zijn – omdat we producten en trainingsmethodieken bieden die in alle topmarkten ter wereld werken. Natuurlijk geldt dat ook voor Duitsland, één van de toonaangevende fitness-markten wereldwijd.

body•LIFE: Tijdens de FIBO presenteerde Precor verschillende innovaties op het gebied van entertainment, respectievelijk infotainment. Wat kunnen we verwachten voor wat betreft nieuwe productfuncties en hoe belangrijk vindt u deze ontwikkelingen voor de toekomst?

Rob Barker: Het is veel meer dan media op fitnessapparatuur. De consument waar ook ter wereld verwacht een meer gepersonaliseerde service en individuele benadering, daarom willen wij van Precor de professionals producten en diensten leveren zodat zij dit kunnen aanbieden. Dat is wat we beogen met ons ‘Fitness Made Personal’ beleid. Op de FIBO 2016 introduceren we het hoogste aantal producten dat Precor ooit bracht – overtuig je daarvan door een bezoek aan onze stand.

body•LIFE: Als het gaat om indoor cycling stelt het merk Spinning® de norm. Hoe gaat u dat positioneren in het totale portfolio van Precor?  Welke rol gaat spinning daarin spelen?

Rob Barker: Indoor cycling is een grote categorie binnen de fitness en wij willen daar de beste in zijn. De combinatie van een compleet nieuwe lijn Spinner® bikes met de branding en opleidingen van Spinning® zullen ons hopelijk snel naar de top brengen.

body•LIFE:  Wat kunnen de huidige gebruikers van Spinning® verwachten voor wat betreft vernieuwingen en veranderingen?

Rob Barker: We gaan de ervaringen en kennis van het Mad Dogg team binnen de indoor cycling categorie combineren met expertise van het Precor team op het gebied van productontwikkeling en techniek om een hoogwaardige, onderhoudsvriendelijke bikes te produceren die de beste in hun klasse zijn. Binnen de categorie zelf zullen we ook innoveren, maar daar kan ik op dit moment nog niets over zeggen.

body•LIFE:  Hoe verliepen de processen en onderhandelingen rond de veranderde samenwerking met Mad Dogg en Spinning®?

Rob Barker: John Baudhuin, de CEO van Mad Dogg en Spinning® en ikzelf hadden direct al dezelfde visie over wat we wilden bereiken en hoe we ons wilde positioneren. Dankzij deze gemeenschappelijke visie en wederzijds respect konden we de overeenkomst snel sluiten.

body•LIFE:  Wat verwacht u van de toekomst van de indoor cycling markt wereldwijd?

Rob Barker: De categorie is nog steeds ‘hot’ en de groei van het aantal gespecialiseerde boutique indoor cycling centra heeft alleen maar bijgedragen tot de populariteit van indoor cycling. Traditioneel ingestelde professionals investeren nu meer in hun centra om te kunnen concurreren met de boutique centra en willen zich onderscheiden van hun ‘normale’ concurrenten.

body•LIFE:  Wat is het zakelijke concept voor de ontwikkeling van Spinning® producten? Wie is verantwoordelijk voor de innovaties, en heeft Precor invloed op dat proces?

Rob Barker: Precor en Mad Dogg zorgen samen voor de innovaties. We hebben veel technici die fanatieke fietsers zijn en Precor heeft jarenlange ervaring in het ontwikkelen van hoogwaardige apparatuur en digitale diensten; we zullen al deze zaken voor Spinning inzetten, net als voor elke andere productcategorie.

body•LIFE: Hoe ziet u de ontwikkeling van de fitness sector met betrekking tot de Duitse, Europese en wereldmarkt? Hoe heeft Precor zijn businessplan en productstrategie hieraan aangepast?

Rob Barker: De wereldmarkt groeit in zijn geheel, en omdat Duitsland zo’n grote markt is, beïnvloedt dat land de mondiale trends. Als Europeaan die nu in de VS woont, heb ik een goed inzicht in hoeveel trends ontstaan in Europa en naar de VS komen, en andersom. De interessante trends vind je in de belangrijkste soorten centra in de markt. De gebruiker heeft tegenwoordig meer opties dan ooit tevoren, zowel voor wat betreft locatie als concept. Daarom hebben wij bij Precor ons beleid aangepast om deze centra nog beter van dienst te kunnen zijn en ervoor te zorgen dat elk belangrijk concept zich nog beter kan onderscheiden. Het draait allemaal om ‘Fitness Made Personal’ – voor de professionals en hun leden.

Fitness Made Personal

Precor timmert behoorlijk aan de fitness-weg: eerder al werd het portfolio uitgebreid met Spinning en Queenax, maar voor het komend jaar heeft het bedrijf nog meer in petto. Alle reden voor een interview met Rob Barker, hij is ‘President’ van Precor. “Het is een spannende tijd voor ons, en we gaan het ook spannend maken voor de markt.”

Precor

“De combinatie van een compleet nieuwe lijn Spinner® bikes met de branding en opleidingen van Spinning® zullen ons hopelijk snel naar de top brengen."

"We gaan het spannend maken voor de markt", aldus Rob Barker

“De wereldmarkt groeit in zijn geheel, en omdat Duitsland zo’n grote markt is, beïnvloedt dat land de mondiale trends."

Edities