Programma's in beeld voor sterkere positionering?

Bijna alle fitnesscentra bieden natuurlijk fitness en cardio fitness. Velen bieden daarnaast ook nog groepslessen en voornamelijk de preventie centra bieden naast de reguliere lessen en vrije training ook doelgroep gerichte programma's. Een programma om af te vallen, misschien één voor het begeleiden van diabetes patiënten, of een 'gezonde rug programma'. Steeds meer preventiecentra bieden ook het 'Niet Aangeboden Hersenletsel fitness programma' aan. Toch zie je programma's op weinig websites van sportcentra goed in beeld gebracht, om zodoende deze doelgroepen aan te spreken. Een gemiste kans?

Juist het communiceren van onze expertise is cruciaal in onze positionering ten opzichte van onder andere de low budget centra. Maar ook om gewoonweg duidelijk te maken wat we bieden en wie we zijn. Als een huisarts of praktijkondersteuner door zou willen verwijzen en ze gaan even googelen, dan moeten ze ook in één oogopslag kunnen zien wat er geboden wordt, naast het algemene aanbod van fitness en groepslessen. Ziet men dan alleen de sporten zoals reguliere fitness- en groepslessen, maar geen informatie over de specifieke programma's, dan zal de conclusie zijn dat die programma's niet worden aangeboden.

De low budgets bieden geen programma's maar alleen fitness en vaak groepslessen via virtuele lessen. Wat dat laatste betreft is het ook belangrijk om te vermelden dat je lessen door een live instructeur gegeven worden. Juist door expertise en doelgroep gerichte programma's kan een preventiecentrum zich onderscheiden in de regio.

Niet alleen mogen de programma's duidelijk op de website vermeldt worden, ook mogen ze in het marketing jaarplan opgenomen worden, zodat er regelmatig een social media promotie van geplaatst wordt.

  • Verschijnen er regelmatig intern posters om leden te wijzen op de programma's?
  • Verzorgen de uitvoerders van de programma's regelmatig lezingen?
  • Zijn de programma's ooit bekend gemaakt aan de huisartsen in de regio en andere relevante zorgorganisaties?
  • Worden de posters wel eens in een partner winkelnetwerk opgehangen?

Als we de programma's niet in de 'etalage' leggen dan worden ze ook niet gevonden of afgenomen. Misschien wel leuk om een interview op te nemen met een deelnemer van een programma en dat in de promotie of op de website te gebruiken? De meeste aandacht krijgen filmpjes.

Vaak wordt geroepen dat de zorgsector ons gerust mag accepteren en mensen door mag verwijzen. Wij moeten dan wel duidelijk zijn in wat we exact aanbieden, naast de basis service van fitness en groepslessen. Breng programma's dus duidelijk in beeld voor een sterke positionering.

Voor meer informatie: www.efaa.nl of j.vanheel@efaa.nl

nr3 2018
 
nr2 2018
 
nr1 2018
 
nr10 2017
nr9 2017
 
nr8 2017
 
nr7 2017
 
nr6 2017
nr5 2017
 
nr4 2017
 
nr3 2017
 
nr2 2017
nr1 2017
 
nr10 2016
 
nr9 2016
 
nr8 2016
nr7 2016
 
nr6 2016
 
nr5 2016
 
nr4 2016
nr3 2016
 
nr2 2016
 
nr1 2016
 
nr10 2015
nr9 2015
 
nr8 2015
 
nr7 2015
 
nr6 2015
nr5 2015
 
nr4 2015
 
nr3 2015
 
nr2 2015
nr1 2015
 
nr10 2014
 
nr9 2014
 
nr8 2014
nr7 2014
 
nr6 2014
 
nr5 2014
 
nr4 2014
nr3 2014
 
nr2 2014
 
nr1 2014
 
nr9 2013
nr8 2013
 
nr7 2013
 
nr6 2013
 
nr5 2013
nr4 2013
 
nr3 2013
 
nr2 2013
 
nr1 2013
nr10 2012
 
nr9 2012
 
nr8 2012
 
nr7 2012
nr6 2012
 
nr5 2012
 
nr4 2012
 
nr3 2012
nr2 2012
 
nr1 2012
 
nr10 2011
 
nr9 2011
nr8 2011
 
nr7 2011
 
nr6 2011
 
nr5 2011
nr4 2011
 
nr3 2011
 
nr2 2011
 
nr1 2011
nr10 2010
 
nr9 2010
 
nr8 2010
 
nr7 2010
nr6 2010
 
nr5 2010
 
nr4 2010
 
nr3 2010
nr2 2010
 
nr1 2010
 
nr10 2009
 
nr9 2009
nr8 2009
 
nr7 2009
 
nr6 2009
 
nr5 2009
nr4 2009