'...En plotseling was daar de Trainin-app en moesten we ook gaan ondernemen!'

Verschenen in Bodylife nummer 4 2022


Wat ooit begon tijdens een diner met voetbalvrienden en sportondernemers is in 2022 uitgegroeid tot Trainin. Een tool en community met meer dan 2.000 trainers, boetiekstudio’s en gyms in Nederland en België. Voor onze partners  – groot en klein – geeft de app de ruimte om te doen waar ze goed in zijn: sportondernemer zijn! Daarnaast heeft de ondernemer direct invloed op nieuwe functionaliteiten binnen de app. En met die succesvolle groei van Trainin is het natuurlijk geen vriendengroep meer, maar het voelt vaak nog wel zo!


Eigenlijk werden de eerste ballen al zeven jaar geleden opgeworpen binnen het vriendennetwerk van Dennis, Adnan, Bart en Tom, de starters van Trainin. Velen waren inmiddels sportondernemer of wilden dat worden, maar stuitten op een muur van geregel. Afspraken met je klanten, het opmaken van facturen, de openstaande betalingen opvolgen. Daar zit je als sportondernemer niet op te wachten. Je wilt contact met je klanten en doen waar je goed in bent. Door in gesprek te gaan met ervaren sportondernemers groeide de wensenlijst snel; een gebruiksvriendelijke app, voor trainers en voor hun klanten; een ledenadministratie; een systeem waar klanten eenvoudig trainingen kunnen boeken; de mogelijkheid om producten te verkopen; een creditsysteem, enzovoort. En, last but not least, een aantrekkelijk tarief en veel aandacht voor persoonlijke klantenservice. Voor onze partners, maar ook voor hun klanten.

Dennis en Bart, die toen nog in Delft studeerden, zagen de technische uitdaging en zo hadden we al snel een bèta versie van de Trainin app. Door periodieke feedback van sportondernemers ontwikkelde de app zich snel en werden er continu functionaliteiten toegevoegd.

Waar je bij de eerste versie alleen een Personal Training kon plannen en een credit in rekening kon brengen, kon je al snel meerdere vestigingen met personeel toevoegen en je eigen app met jouw logo en kleuren samenstellen. Doordat de Trainin community wensen voor verbetering aandraagt, is het een uitdaging het Trainin platform overzichtelijk en gebruiksvriendelijk te houden. Het gevaar ligt op de loer dat je alle wensen wilt honoreren. Vandaar dat we alle wensen en verzoeken periodiek doornemen en de belangrijkste vervolgens realiseren. Na lancering was de grote uitdaging om Trainin onder de aandacht te brengen van meer sportondernemers. Dat was het moment dat Tom en Adnan, financials van origine, willekeurig sportondernemers gingen benaderen. En dat is toch anders dan klanten benaderen voor je baas; je moet heel wat schroom overwinnen. Dan ga je je verdiepen in marketingtechnieken. We kwamen er gaandeweg achter dat referenties van bestaande partners in combinatie met het verzorgen van persoonlijke online demo's het beste bij ons paste. Dat is nu, versterkt tijdens Covid, ‘de Traininwerkwijze’; de potentiële klant vertelt wat de onderneming nodig heeft en wij passen de vrijblijvende demo daarop aan.

Inmiddels heeft Trainin zich ontwikkeld tot volwaardige all-in-one management software. Naast het beheer van je klantenbestand, het maken van afspraken en het geautomatiseerde creditsysteem - wat de meeste applicaties wel kunnen - onderscheiden wij ons in de aanblik voor de klant. Die ziet een app van zijn eigen sportschool of onderneming en niet van Trainin. Ook onze laatste innovatie komt uit de Trainin Community. Er was grote behoefte aan inzicht in eigen data; wat zijn de ontwikkelingen in mijn onderneming? Waar is verbetering mogelijk? Waar kan ik beter mee stoppen? Via de in 2022 gelanceerde bedrijfsapp heeft de ondernemer – real time – inzicht in resultaten. We blijven natuurlijk innoveren, maar willen nóg meer inzetten op het ondersteunen van huidige en toekomstige gebruikers. Zodat zij zich kunnen richten op waar ze goed zijn: sportondernemer zijn.

‘Naast de software is de klantenservice ook uitstekend. Het team van developers denkt mee en doet ook daadwerkelijk wat met eventuele suggesties. De goede service en korte lijnen maakt dat Trainin zo prettig werkt en ook schaalbaar blijkt. Wij zijn begonnen met 3 personal trainers en één studio. Inmiddels zijn wij gegroeid naar 17 trainers en twee locaties en zijn wij nog net zo tevreden als in het begin. In Trainin hebben wij precies gevonden wat wij zochten en het heeft ons de afgelopen jaren een hoop administratieve kopzorgen gescheeld’, aldus Sjoerd Jansz van Fysiek Health Club in Utrecht.

Het Trainin-team doet zowel de front- als backoffice zelf en is niet afhankelijk van externe investeerders. Daardoor blijft ons tarief scherp en onze lijnen kort. Indien een gebruiker een vraag heeft en ons belt voor advies, is de oplossing vaak snel gevonden en is er tijd om bij te praten. Zo blijven we op de hoogte van wat er speelt en weten we waar de behoeftes liggen voor verbetering van onze tool.

Wil je de persoonlijke aanpak van Trainin ervaren? Maak dan een afspraak voor een demo of maak voor 14 dagen een gratis account aan!

W: trainin.nl - E: hallo@trainin.nl T: 085 808 82 11
Edities