FIBO 2024: fitnessmarkt ter waarde van miljarden euro's blijft groeien

Verschenen in Bodylife nummer 2 2024


Van 11 tot 14 april demonstreerde de fitnessindustrie op indrukwekkende wijze hoe innovatief zij is in het vervullen van haar verantwoordelijkheid voor een gezonde samenleving bij FIBO in Keulen. Ruim 1.000 exposanten en partners zorgden voor een grenzeloos enthousiasme onder 129.668 bezoekers uit 114 landen.

 
“Met de assortimenten die in de 10 beurshallen worden tentoongesteld en ons ondersteunende programma weerspiegelt FIBO 2024 het veranderende gezondheidslandschap. We hebben het onderwerp gezondheid voor iedereen toegankelijk gemaakt met de EHFF als kick-off-evenement, de FIBO Campus en ruim 400 andere sessies tijdens de vier dagen van de beurs. We hebben gezien dat bezoekers bereid zijn te investeren in hun gezondheid en dat zie je ook terug in de bedrijfsvoering van de exposanten, die succesvolle deals melden”, vat Silke Frank, Event Director van FIBO, de positieve stemming in de beurshallen samen.
 
De kracht van fitness
De fitness- en gezondheidsindustrie blijft snel groeien. Dit blijkt uit de belangrijkste gegevens van een onderzoek uitgevoerd door de Duitse Fitnessindustrie 2024, DSSV e. V., in samenwerking met Deloitte en DHfPG. Het aantal leden steeg tot 11,3 miljoen en ook de totale omzet van de branche kwam uit op 5,44 miljard euro. Ontwikkelingen die zich ook in de rest van Europa manifesteren. Met 67,7 miljoen leden in Europese fitness- en gezondheidscentra en een totale omzet van 31,85 miljard euro is ook buiten Duitsland een sterke groei zichtbaar. “Gebaseerd op de groei die uit ons onderzoek blijkt, de voorspelling voor 2024 en gesprekken met exploitanten, hebben we er vertrouwen in dat we de doelstelling van EuropeActive van 100 miljoen leden in fitness- en gezondheidscentra in 2030 zullen bereiken”, zegt branche-expert Herman Rutgers optimistisch.
 
“Gezondheid, fitheid en een lang leven dat de moeite waard is om te leven staan voor steeds meer mensen centraal en vormen een belangrijke markt voor de toekomst. Of het nu technologisch of sociaal is: FIBO zal het potentieel op vrijwel alle gebieden zichtbaar blijven maken en de ontwikkeling van de fitness- en gezondheidsindustrie actief blijven stimuleren”, zegt Michael Köhler, Managing Director van beursorganisator RX Deutschland.
 
FIBO 2024 biedt vooruitzichten op toekomstige trends in de branche
Er is een groeiende vraag naar gezondheidsgerichte fitness. Dit wordt gedemonstreerd door exposanten als Milon, Five, EasyMotionSkin en Life Fitness en hun uitgebreide stands.
 
“Krachttraining staat heel hoog op de agenda. Het wordt steeds relevanter in de gezondheidszorg en wordt ook buiten de sector steeds meer onderkend. We zien er een duidelijke vraag naar”, zegt Jürgen Aschauer, Business Development Director bij Johnson Health Tech GmbH, die de relevantie van spiertraining voor de samenleving beoordeelt.
 
Daarnaast is kunstmatige intelligentie ook duidelijk de trend van de toekomst. Of het nu gaat om trainingsapparatuur met AI-software zoals aangeboden door DRAX, tools voor het maken van trainingsplannen door EGYM of geautomatiseerde beoordelingen van Technogym: de fitness- en gezondheidssector laat zien hoe consumenten kunnen profiteren van deze nieuwe tools.
 
“Jarenlang hebben we analoge producten verkocht en gesproken over digitalisering, maar konden we dit niet daadwerkelijk implementeren. Nu is technologie in zwang”, zegt Chris Clawson, General Manager bij EGYM.
 
The sky is the limit
Op de openingspersconferentie maakte de Duitse ESA-astronaut Matthias Maurer duidelijk dat grote visies voor de toekomst van de mensheid ook afhangen van deze industrie en fysieke fitheid: zonder moderne training kunnen ruimtevaartprojecten zoals het huidige verblijf in het ISS, maar ook projecten zoals omdat NASA's Artemis-programma met geplande vluchten naar de maan, waar Maurer zich ook op voorbereidt, niet mogelijk zijn.
 
De vlucht naar de maan zal niet vóór 2030 plaatsvinden – maar de volgende FIBO zal al plaatsvinden in Keulen van 10 tot 13 april 2025. En dan is het weer tijd voor vier dagen netwerken, uitdagingen en grenzeloos enthousiasme.
 
AI stelt aanbieders in staat nog specifieker en diverser aanbiedingen te doen. Deze personalisatie komt tot uiting in geïndividualiseerde trainingsplannen, slimme apparaten en perfect op maat gemaakte voedingsadviezen. Laagdrempelige aanbiedingen zorgen ervoor dat de algemene bevolking, ook buiten de competitiesport, de mogelijkheid heeft om op een gepersonaliseerde manier hun gezondheid te optimaliseren.
 
Dit opent een nieuwe markt: corporate health management (CHM). “We hebben gesproken met bedrijven die zo’n 10.000 werknemers in dienst hebben en zijn momenteel op zoek naar interessante nieuwe oplossingen op het gebied van bedrijfsgezondheidsmanagement om innovatief met hun werknemers om te kunnen gaan”, zegt Philio Julian Boras, medeoprichter en CEO van Aurora Life Science GmbH .
 
Over het geheel genomen kan er een trend in de levensduur worden waargenomen: “Iedereen wil langer leven, wil gezond leven. Ze willen gezonde voeding en lichaamsbeweging. De toptrend voor ons is dus een lange levensduur”, vat Jens Schramm, CEO Duitsland, Robosculptor samen.
 
FIBO creëert een uniek gemeenschapsgevoel
FIBO is niet alleen het hart van de fitnessbranche, het creëert ook een hechte gemeenschap. Een community die 365 dagen per jaar aanwezig is op social media, maar bij FIBO slechts vier dagen live te beleven is.
 
“In sporten als voetbal is het bijvoorbeeld duidelijk dat dit een teamplay is. FIBO brengt dit gemeenschapsgevoel naar de fitnessruimte. Hier oefenen we allemaal samen, strijden tegen elkaar in uitdagingen en creëren een ongelooflijk geweldige teamgeest”, zegt Felix Berndt ("doc.felix"), arts en voedingsdeskundige en ESN-atleet, die de unieke sfeer bij FIBO beschrijft.
 
Naast More en Oace vulde ESN dit jaar een hele zaal en bleek met uitdagingen, proefstations en mode-aanbiedingen een trekpleister voor bezoekers. Ook exposanten als ALDI, dm en Foodspring, Smilodox en Teveo trokken de aandacht op FIBO.
 
Andere hoogtepunten waren de premières van het FIBO Football Festival en de eSports Stage. Ze brachten twee doelgroepen samen die het enthousiasme voor sport delen en graag nieuwe uitdagingen aangaan.
 
Met het organiseren van de tweede FIBO Ladies Lunch en het uitreiken van de ‘RX Female Award’ richtte FIBO-organisator RX zich ook op succesvolle vrouwen in de fitnessbranche. Ongeveer 80 vrouwen maakten van het evenement gebruik om te netwerken en samen hun successen te vieren. Inspiratie werd geleverd door de panellezing met Tijen Onaran, Denise Schindler en Céleste Kleinjans.
Edities