Fitness, het ultieme anti jojo-concept!



Je kent ze waarschijnlijk genoeg, mensen die op zoek zijn naar die ene gouden oplossing voor hun overgewichtprobleem. Ze zijn meestal al lang op zoek, heel lang. In de meeste gevallen hebben ze ook al meer dan twintig verschillende pogingen achter de rug, van poedertjes, maaltijdvervangers, pleisters, pilletjes tot sherry kuur, broodkuur en zo verder.


Men vraag zich af: “Waarom lukt het me nou niet”. Tot de volgende zogenaamde oplossing van 19,95 zich aandient. Op die vraag krijgt men nooit een eerlijk antwoord, althans niet van de leveranciers. Waarom het niet lukt is gewoonweg omdat het niet kan lukken, bij hen niet en bij niemand niet. Overgewicht aanpakken is niet iets van even wat kilo’s verliezen. Als je alleen daarheen kijkt, dan is dat met al die zogenaamde oplossingen wel te bereiken. Dan kan je zelfs met een pindakaaskuur resultaat bereiken. Vervang al je eten overdag door een lepel pindakaas en drink er 3 liter water bij per dag, en je gaat kilo’s afvallen. De vraag is welke kilo’s?

Met de meeste ‘quick fix afslank middeltjes’ val je wel kilo’s af, maar te weinig vet. Wat je wel afvalt zijn spieren. Omdat er te weinig energie wordt opgenomen gaat het lichaam op spaarstand, vet wordt dus vastgehouden, en er wordt gezocht naar een andere energiebron, en die hebben we, spieren. Die spiereiwitten vormen een ideale reserve energiebron, echter met een aantal cruciale nadelen. Allereerst verliezen we met het verbruik van spieren als energiebron gewoonweg spiermassa. Als je dan weet dat tussen de zestig en zeventig procent van ons basaal metabolisme door onze spieren verbruikt wordt, dan kan je gemakkelijk uitrekenen dat je gedurende 24 uur steeds minder energie aan het verbruiken bent.

Door de spiermassa in te zetten als energiebron verbruiken we als het ware onze energiemotor, onze vet verbrander. Gaan we dan weer normaal eten na verloop van tijd, dan hebben we nog meer energie overschot dan voor de dieet kuur. Het verlies van die spiermassa brengt echter nog andere nadelen met zich mee. Onze bloedsuikerregulatie verslechtert en onze kracht en weerstand verlaagt, het risico op botbreuken en diabetes verhoogt, overgewicht komt er sneller bij dan voorheen en het verlies van spiermassa heeft zelfs invloed op het sneller ontstaan van een aantal vormen van kanker.

Wat we dus zeker niet willen verliezen tijdens een afslankperiode is onze spiermassa. Sterker nog, we willen dat onze spiermassa toe gaat nemen, want hoe hoger ons basaal metabolisme, des te minder kans op energieoverschot en des te minder kans op terugval, het jojo-effect. Spiertraining tijdens een afslankprogramma is hét anti joja-concept pur sang. Een afslank programma zonder spiertraining is eigenlijk gedoemd om te falen, ten minste, als iemand wil gaan voor duurzaam resultaat. Ook als men afslanken wil combineren met het verbeteren van de lichamelijke gezondheid, is twee á drie keer per week spiertraining een must. De trainingen moeten wel dermate intensief zijn, dat de spieren die getraind worden, verzuren tijdens elke set. Pas dan biedt de training ook toename van spiermassa en metabolisme.

Verspreid het woord, Fitness, het ultieme anti jojo-concept! Bezoek ook een van onze Fitness met passie workshops, deze gaan specifiek over het tegengaan van de overgewicht epidemie. Kijk hiervoor op efaa.nl.

Bron/inspiratie: Raymond van Schie



John van Heel EFAA - j.vanheel@efaa.nl
 
nr7 2018
nr6 2018
nr5 2018
nr4 2018
nr3 2018
nr2 2018
nr1 2018
nr10 2017
nr9 2017
nr8 2017
nr7 2017
nr6 2017
nr5 2017
nr4 2017
nr3 2017
nr2 2017
nr1 2017
nr10 2016
nr9 2016
nr8 2016
nr7 2016
nr6 2016
nr5 2016
nr4 2016
nr3 2016
nr2 2016
nr1 2016
nr10 2015
nr9 2015
nr8 2015
nr7 2015
nr6 2015
nr5 2015
nr4 2015
nr3 2015
nr2 2015
nr1 2015
nr10 2014
nr9 2014
nr8 2014
nr7 2014
nr6 2014
nr5 2014
nr4 2014
nr3 2014
nr2 2014
nr1 2014
nr9 2013
nr8 2013
nr7 2013
nr6 2013
nr5 2013
nr4 2013
nr3 2013
nr2 2013
nr1 2013
nr10 2012
nr9 2012
nr8 2012
nr7 2012
nr6 2012
nr5 2012
nr4 2012
nr3 2012
nr2 2012
nr1 2012
nr10 2011
nr9 2011
nr8 2011
nr7 2011
nr6 2011
nr5 2011
nr4 2011
nr3 2011
nr2 2011
nr1 2011
nr10 2010
nr9 2010
nr8 2010
nr7 2010
nr6 2010
nr5 2010
nr4 2010
nr3 2010
nr2 2010
nr1 2010
nr10 2009
nr9 2009
nr8 2009
nr7 2009
nr6 2009
nr5 2009
nr4 2009