Effectiever, succesvoller én een gezondere work/life balance met de 20% regel



Heb je wel eens het gevoel dat je een slag in de rondte werkt? Je bent niet de enige, als ik eigenaren van fitnessclubs vraag naar hun werktijden, dan hoor ik vaak aantallen van 60, 70 en zelfs 80 uur per week. Op zich logisch, je hebt immers een eigen zaak, dan stopt het niet om 17.00 uur. Maar als je het uurloon uitrekent, dan kun je je afvragen of het niet zinvoller zou zijn om als instructeur te gaan werken voor een redelijk salaris inclusief vakantie! En dat zonder de druk van het hebben van een eigen onderneming.


Door Ingrid Jonkers 

Werk je als ondernemer wel economisch?
Je betaalt een instructeur of iemand in de schoonmaak niet om er alleen maar te zijn. Vreemd genoeg zijn veel ondernemers vaak wel alleen ‘aanwezig’ zonder een specifieke taak uit te voeren. De meeste clubeigenaren keren aan zichzelf een vast maandelijks bedrag uit. Dit betekent dat ze hetzelfde uurtarief rekenen voor alle werkzaamheden, zowel voor waardevol taken als strategisches planning als voor koffie schenken achter de balie.
Als ondernemer ben je een hooggekwalificeerde en kostbare werknemer. Velen zijn zich hiervan niet bewust. Zet je energie daarom bewust effectief in:
1. Plan de werktijden met een maximaal rendement
2. Beperk werktijden waarop je eigenlijk niets specifieks doet
3. Check steeds weer of je economisch en efficiënt aan het werk bent.

Delegeren is het toverwoord, want je tijd en energie zijn maar beperkt. Werk in het ideale geval maximaal 40 tot 50 uur per week, zo houd je het op lange termijn op een leuke manier vol zonder dat dit invloed heeft op je leven buiten je zaak. Geloof me, het kan!

De 20% regel
Verdeel als ondernemer je inzet over vijf onderwerpen:

1. 20% in de trainingsruimte
Het is waardevol wanneer de ‘baas zelf’ zichtbaar in een bedrijf aanwezig is. Deze heeft de rol als gastheer/vrouw. Je motiveert kanten, hebt persoonlijk contact. Je hebt oog voor nieuwe klanten die je kennis laat maken met anderen. En je ontvangt waardevolle persoonlijke feedback van leden. Laat rondleidingen, sales en trainingsbegeleiding over aan het personeel, deze taken kunnen zij prima vervullen. Je werkt wat dit onderwerp betreft bijzonder effectief tussen 18.00 en 20.00 uur als er veel leden in de club aanwezig zijn.

2. 20% Algemene klanttevredenheid
Een persoonlijke groet, een praatje bij de balie, leden het gevoel geven dat ze worden gewaardeerd, mensen welkom heten met een handdruk en persoonlijk afscheid nemen. Als eigenaar ben je probleemoplosser en stapt in als het vastloopt bij het inchecken of uitchecken. Je bent alleen host, maar werkt NIET achter de balie of aan de bar. De beste tijden met maximale effectiviteit: 17- 18 uur, 20-21 uur, als de meeste leden komen en gaan.

3. 20% Planning en organisatie
De ervaring leert dat dit werk enorm wordt verwaarloosd. Je hebt hierbij absolute rust en concentratie nodig, zonder storingen door vragen van personeel of klanten. Gebruik deze tijd voor planning, gesprekken met de bank, organisatie, statistieken en evaluaties. Concentreer je tevens op marketing en reclame, prijsbeleid en personeelszaken.

4. 20% Kennisoverdracht
Als er een probleem is dan moet de baas erbij komen, zo gaat dat in veel fitnessclubs. Als je onmisbaar bent en de medewerkers niet zelfstandig kunnen handelen, komt dat meestal omdat de overdracht van kennis niet werkt. Verander dat! Voer medewerkergesprekken, werk aan interne opleiding op gebied van alle producten, diensten en processen. Investeer in bijscholing via externe organisaties, interessante boeken of webinars (die van Greinwalder & Partner en Slim Belly zijn natuurlijk bijzonder interessant ) . Organiseer regelmatig een teamvergadering. Soms lijkt deze tijd onproductief, maar op lange termijn zorg je voor een maximale vermenigvuldiging van alle kennis. Het doel is dat de medewerkers evenveel weten als de eigenaar!

5. 20% Netwerken
Slechts zo'n 5% van fitnessondernemers werkt actief op gebied van buitendienst. Ze hebben geen tijd of vinden het lastig. Jammer, want een netwerk van zakelijke partners is heel handig! Contacten voor bedrijfsfitness, onderhandelen met zorgverzekeraars, verkoop van advertenties voor joined marketing... Vooral de middaguren tussen 13.00 en 15.00 uur zijn effectief. Dan staan bedrijven open voor contact.



In 5 stappen naar een gezondere work/life balance
Om bij fitness-jargon te blijven, er is maar één uitweg uit de tredmill: stoppen en even nadenken. Spring voortaan bewuster om met je werktijd:
Stap 1: Bereken je eigen winstgevendheid: de vergoeding per gewerkt uur! En wees dan niet direct gefrustreerd.
Stap 2: Noteer dagelijks in een tabel hoeveel tijd je per gebied investeert. Zo krijg je inzicht.
Stap 3: In de meeste gevallen moet je taken gaan overdragen. Geef hiervoor ALLE werkzaamheden en benodigde tijd op. Geef prioriteit A, B of C aan elke taak.
Stap 4: Observeer dagelijks hoe je tijden binnen de afzonderlijke onderwerpen verschuiven ten gunste van een uitgebalanceerde verhouding.
Stap 5: Doorgaan! Deze ontwikkeling kost tijd, maar als je er consequent aan werkt, zal je van dag tot dag een verbetering van de situatie merken.

INGRID JONKERS
Ondernemers helpen hun doelen te realiseren en zich verder te ontwikkelen is iets waar ik echt energie uit haal. Juist op het vlak van marketing is het verschil te maken. Consultant & Marketing Specialist. Greinwalder & Partner Marketing Services. Tel. 06 – 18826323
 
nr7 2018
nr6 2018
nr5 2018
nr4 2018
nr3 2018
nr2 2018
nr1 2018
nr10 2017
nr9 2017
nr8 2017
nr7 2017
nr6 2017
nr5 2017
nr4 2017
nr3 2017
nr2 2017
nr1 2017
nr10 2016
nr9 2016
nr8 2016
nr7 2016
nr6 2016
nr5 2016
nr4 2016
nr3 2016
nr2 2016
nr1 2016
nr10 2015
nr9 2015
nr8 2015
nr7 2015
nr6 2015
nr5 2015
nr4 2015
nr3 2015
nr2 2015
nr1 2015
nr10 2014
nr9 2014
nr8 2014
nr7 2014
nr6 2014
nr5 2014
nr4 2014
nr3 2014
nr2 2014
nr1 2014
nr9 2013
nr8 2013
nr7 2013
nr6 2013
nr5 2013
nr4 2013
nr3 2013
nr2 2013
nr1 2013
nr10 2012
nr9 2012
nr8 2012
nr7 2012
nr6 2012
nr5 2012
nr4 2012
nr3 2012
nr2 2012
nr1 2012
nr10 2011
nr9 2011
nr8 2011
nr7 2011
nr6 2011
nr5 2011
nr4 2011
nr3 2011
nr2 2011
nr1 2011
nr10 2010
nr9 2010
nr8 2010
nr7 2010
nr6 2010
nr5 2010
nr4 2010
nr3 2010
nr2 2010
nr1 2010
nr10 2009
nr9 2009
nr8 2009
nr7 2009
nr6 2009
nr5 2009
nr4 2009