Aan- verkoop fitnesscentra - Veel fitnesscentra in de verkoop

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr5 2015
Als uw onderneming onverkoopbaar lijkt, wat dan?

Er zijn verschillende redenen om uw onderneming te willen verkopen. De veranderingen in de markt - zowel aan de vraag-als aan de aanbodzijde – vragen flexibiliteit, inventiviteit, creativiteit en heel veel doorzettingsvermogen van u als ondernemer. En soms, heel soms, is de rek er simpelweg uit.

Misschien komt u er achter dat u uw rol als ondernemer eigenlijk niet leuk vindt. Of misschien ontdekt u dat uw kwaliteiten toch meer op een ander vlak liggen. In dit soort gevallen is verkoop van uw onderneming een afweging waard. Maar wat nu als uw bedrijf de laatste jaren geen geweldige cijfers heeft laten zien? Wat als u tot de - volgens sommige bronnen - 70% van de fitnessondernemingen hoort die verlies draaien? Wat is uw onderneming dan waard?

Het antwoord daarop is tamelijk eenvoudig te bedenken. Puur op basis van de cijfers zal de waarde meestal tegenvallen. Er zijn partijen die overname van uw onderneming puur op uw cijfers zullen beoordelen. Er zijn echter ook partijen die wel degelijk verder kijken dan alleen uw financiële positie. En wat kunt u er nu aan doen om juist voor die partijen interessant te zijn?

Perspectief

Perspectief is voor elke potentiële koper belangrijk. Wat is er mogelijk met uw onderneming en waar staat uw onderneming op dit moment op de weg naar succes? Hoeveel kans heeft de koper om zijn investering binnen redelijke termijn weer terug te verdienen waarna er rendement gemaakt kan worden? Om dat aan de potentiële koper te kunnen laten zien, is het belangrijk om een duidelijk plan te hebben. Een duidelijk omschreven doel met een strategie en een plan van aanpak om die strategie ook uit te voeren. En hoe meer stappen u al heeft gemaakt om die strategie uit te voeren, hoe meer de potentiële koper er geloof in kan hebben dat uw onderneming een goede investering zal zijn.

Het doel

Zoals gezegd begint een goed plan met het omschrijven van uw doel. Het WAT. Het doel moet natuurlijk SMART omschreven worden. Met name de A in SMART zal de aandacht trekken. Vaak zie ik dat de A beschreven wordt als Acceptabel. Veel sterker is het de A te omschrijven als Attractief of Ambitieus, zolang deze maar wel aansluit op de R van Realistisch. De koper is eerder op zoek naar een ambitieuze aanpak dan bereid genoegen te nemen met iets dat acceptabel is. Het is maar een detail, maar wel een die mede de uitstraling bepaalt van uw ambitie en instelling en die reflecteert op het type ondernemer waar men u voor aanziet. Uw concrete doelstelling kan natuurlijk ook zijn het verkoopgereed maken van uw onderneming. Als in dat geval uit uw doelstelling maar blijkt dat het u er om gaat een bedrijf te willen verkopen dat toekomst heeft.

Strategie

Om uw doel te realiseren heeft u ideeën nodig. Het HOE. Een plan. Een onderlinge afstemming van alle relevante factoren die het halen van uw doel mogelijk maken. Bij Greinwalder werken we met het door onszelf ontwikkelde Flessenhals-model. De kern van dit model is ervoor te zorgen dat alle afzonderlijke factoren die uw succes bepalen te optimaliseren en bovendien dusdanig op elkaar af te stemmen teneinde maximaal resultaat te hebben. Denk daarbij aan factoren als: invulling van uw rol als ondernemer, de (lokale) markt, de concurrentie in uw lokale markt, de positionering van uw onderneming, het aanbod van uw onderneming en de prijsstrategie die daarbij hoort. Pas als al deze factoren op de tekentafel optimaal op elkaar afgestemd zijn, heeft u de structuur voor lange termijn succes gelegd.

Concrete maatregelen

De volgende stap is de strategie te vertalen naar concrete maatregelen. Na al dat denkwerk komt dan eindelijk het doen. Met dit deel voelen de meeste ondernemers in de fitnessbranche zich vertrouwd. U zult echter merken dat ook het werken in uw bedrijf een nieuwe dimensie heeft gekregen. Het gevoel dat er een gedachte ligt onder al uw activiteiten, maakt dat u uw acties anders zult ervaren. Meer richting, meer resultaat, meer plezier.

Twijfelt u nog?

Misschien komt deze aanpak op u een beetje overdreven over en twijfelt u over het nut van een dergelijke gestructureerde aanpak. In dat geval daag ik u uit eens heel objectief te kijken naar wat u bereikt heeft de afgelopen jaren. Natuurlijk kun je dan alle teleurstellingen afwentelen op de situatie in de markt en de economische crisis waar Nederland doorheen is gegaan. Maar ondanks deze omstandigheden zijn er collega’s van u die wel succesvol zijn geweest. Ik durf met u te wedden dat juist deze ondernemers een plan hadden.

Dus

Vat de koe bij de hoorns en ga er voor zitten. Pak pen en papier en schets uw toekomstvisie, bekijk wat nu precies uw doelen zijn. Bepaal uw strategie en vertaal deze naar concrete maatregelen. En ga dan heel gericht en doelbewust aan de slag!

En wie weet; als u zover bent gekomen, wilt u uw onderneming niet eens meer verkopen!

Tot slot

De fitnessbranche is gericht op continuïteit in omzet. Lidmaatschappen en het liefst voor zo lang mogelijke termijn. De realiteit leert echter dat de consument niet meer zo gecharmeerd is van dit soort langdurige verplichtingen. Zoek naar mogelijkheden om uw aanbod misschien anders in te richten. Een andere aanpak waarbij een hoge omzet haalbaar is, maar waarbij de klant geen langdurige verplichting ervaart. De verkoop van bijvoorbeeld afslankpakketten wordt al veel toegepast en zo zijn er meer te bedenken. Ook deze manier van uw anticiperen op een veranderende markt zal potentiële kopers aanspreken.

René Wantzing

Na jarenlang werkzaam te zijn geweest in diverse hogere managementfuncties is hij als ondernemer in de fitnessbranche beland. Sinds 2011 is René bij Greinwalder &

Partner werkzaam als Consultant | Marketing Specialist. Naast de kennis van strategieën, marketing en reclame die iedere Greinwalder Consultant als vanzelfsprekend heeft, is hij

gespecialiseerd in de belangrijke ‘koude’ kant van het ondernemen: bedrijfseconomische aspecten en rendementsoptimalisatie. Komend vanuit een branche die zeer aan veranderingen onderhevig was, heeft ook het managen van veranderingen weinig geheimen voor hem. René beheert de Nederlandse Benchmark Fitnessondernemingen die Greinwalder heeft opgebouwd. Tot slot is René gespecialiseerd in de positionering Afslanken en ervaringsdeskundige op dit gebied.

Edities