“Gezondheidstesten in Nederland moeten beter”

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr2 2013

I body•LIFE 2I2013

Het Nieuwe Eten@Work en ìts my life

Een samenwerking die volgens René Sielhorst van High Five Health Promotion & Intenz Gezondheidsplan moet leiden tot gezondere medewerkers op de werkvloer. Het Voedingscentrum wil zich namelijk meer op de bedrijvenmarkt gaan richten. “Ze zochten daar een partner bij die het beweegprogramma voor zijn rekening wilde nemen. Gezien het feit dat wij meer dan vijfentwintig jaar ervaring hebben op het gebied van vitaliteitsmanagement, en diensten als bedrijfsfitness, fysiotherapie en healthchecks inzetten bij werkgevers, waren wij de aangewezen partij. Onze visie sloot ook nauw aan bij hun visie om mensen beter te laten eten en te bewegen”, aldus Sielhorst.

Persoonlijk plan

Voor bedrijven is er volgens Sielhorst reden genoeg te werken aan de gezondheid van hun medewerkers. “Gezonde medewerkers kunnen hun werk beter aan en zijn productiever. Maar ook de medewerker heeft er baat bij, hij voelt zich fitter en gezonder. En dat heeft natuurlijk ook buiten werktijden een positief effect.” Medewerkers die meedoen met het programma Het Nieuwe Eten@Work kiezen zelfstandig persoonlijke verbeterstappen binnen categorieën, zoals gevarieerder eten en het kiezen van kleinere porties of gezondere producten. Ze krijgen inzicht in hun eetpatroon en leren stap voor stap gezonder eten volgens de richtlijnen van de Schijf van Vijf. Inmiddels verbeteren meer dan 100.000 consumenten hun eetpatroon met Het Nieuwe Eten.

Gezonde omgeving

Het bedrijf kan de medewerkers ook verleiden tot meer bewegen en het voedingsaanbod op de werkvloer aanpassen. Op die manier worden deelnemers volop gemotiveerd gezonder te leven en worden zij ook via meerdere wegen hiertoe gestimuleerd. Wanneer werkgevers bijvoorbeeld het aanbod in het bedrijfsrestaurant en van de snoepautomaten aanpassen, verandert de ‘eetomgeving’ van medewerkers en wordt het hen gemakkelijker gemaakt die gezondere keuze te maken. Hetzelfde effect kan worden bereikt op het gebied van bewegen, door bijvoorbeeld trappenhuizen toegankelijker en aantrekkelijker te maken als gezond alternatief voor de lift.

Pilot

Een pilot van Het Nieuwe Eten@Work in 2012 bij twee grote bedrijven leverde onder meer de volgende resultaten op:

Het Nieuwe Eten@Work zet aan tot het kopen van gezondere producten in het bedrijfsrestaurant. 40% van de medewerkers is gezondere producten gaan kopen; 14% zegt zelfs elke dag gezondere producten te kopen en 20% 3 tot 4 keer per week.

32% geeft aan dat Het Nieuwe Eten@Work heeft geholpen het eetgedrag te veranderen; 24% geeft aan dat het vitaliteitsprogramma heeft geholpen het beweeggedrag te veranderen.

Uitrol programma

Uit de pilot is gebleken dat er veel belangstelling bestaat voor dit programma. Sielhorst: “Gezamenlijk gaan we de sales doen naar het bedrijfsleven toe, de uitvoering wordt gedaan door onze eigen professionals en diëtistes in het veld. Het voedingscentrum benadert diëtistes binnen een bepaalde straal van het bedrijf, die ook opgeleid kunnen worden door het Voedingscentrum. Wij als High Five Health Promotion beschikken al over een netwerk van 180 medewerkers die iedere dag tienduizenden deelnemers weten te motiveren en stimuleren actief met hun gezondheid bezig te zijn. Dit doen zij dagelijks op ruim 50 bedrijfsfitness locaties 'in huis' bij onze opdrachtgevers. Daarnaast hebben we voor mensen die moeite hebben om structureel actief te zijn vanwege werk, gezinsleven of sociale verplichtingen het programma ìts my life ontwikkeld dat we ook gaan inzetten voor het Het Nieuwe Eten@Work programma.” Het is een beweegprogramma dat je in kleine stappen aanleert meer te bewegen in het dagelijks leven en bestaat uit een innovatieve beweegmonitor, de ìt, en een persoonlijke webpagina. De monitor die je om je nek of aan de broekriem hangt, heeft een driedimensionale versnellingsmeter en meet zo het aantal gezette stappen, afgelegde afstand, tijd dat je actief bent geweest en calorieverbruik. Het registreert bovendien de meeste bewegingsvormen zoals wandelen, fietsen, de trap nemen of tuinieren. Uit de praktijk blijkt dat ìts my life succesvol is vanwege het feit dat het laagdrempelig is. “Voor veel mensen is de stap naar een fitnesscentrum veel te groot. Met ìts my life kunnen mensen geleidelijk naar deze stap toewerken. Er zijn al diverse fitnesscentra die werken met dit programma. Daarnaast leiden we ìts my life coaches op door heel Nederland die adviseren hoe je het beste naar een actievere leefstijl kunt toewerken. Gedurende een aantal persoonlijke coach(ing) sessies maakt hij bewegen leuk en simpel. Ook werkt een coach zeer motiverend en is iemand waarop deelnemers altijd kunnen rekenen. Zoveel mogelijk mensen inspireren te kiezen voor een gezonde leefstijl is ons grootste doel en met ìts my life hopen wij nog meer mensen te laten bewegen”, aldus Sielhorst.

Voor meer informatie en contact

www.hetnieuweeten.nl/werk

Stap voor stap gezonder op de werkvloer

Het nieuwe vitaliteitsprogramma Het Nieuwe Eten@Work helpt bedrijven om samen met hun medewerkers te werken aan een fitte bedrijfscultuur. Na een succesvolle pilot lanceert het Voedingscentrum dit persoonlijke stappenplan op landelijk niveau in samenwerking met High Five Health Promotion.

Het Nieuwe Eten I health

body•LIFE 2I2013 I

Edities