Perspectief Dreigt er overcapaciteit in de fitnessbranche?

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr4 2010

business I Wat kunt u leren van….

I body LIFE 4I2010

Sportcentrum Willemsen Sport loopt voorop in nieuwe trends

Willemsen Sport begon 23 jaar geleden met een zwemschooltje. Al na drie jaar was de eerste locatie te klein en verhuisde de zwemschool naar de huidige locatie aan de Van Duivenvoordestraat. “Hier hebben we elke drie jaar wel een verbouwing gehad”, vertelt eigenaar Piet Willemsen. “We zijn in feite nooit uitgebouwd.” Met de recente verbouwing heeft Willemsen Sport er drie sportruimtes bij, waaronder een nieuwe krachtsportruimte plus een buitentuin met Buiten Fitness.

Verras de klant

Intussen is Sportcentrum Willemsen Sport uitgegroeid tot een multifunctioneel sportcentrum dat goed staat aangeschreven in de regio. Er werken 55 mensen en het sportcentrum heeft zo’n 2.500 leden. Piet: “We bieden volop mogelijkheden voor een gezonde en actieve lifestyle. Klanten kunnen hier gebruik maken van allerlei faciliteiten, zoals fitness, indoorcycling, tennis, aqua sporten en diverse groepslessen. Daarnaast zit er in dit pand nog een massagesalon, schoonheidsspecialiste en nagelstyliste, die een goede aanvulling vormen op onze activiteiten.” Bedrijfsleidster Jolanda is zich ervan bewust dat fysieke activiteiten niet alleen meer de hoofdmoot vormen van een sportcentrum. “Vandaar dat we niet alleen kijken naar de ontwikkelingen in de markt, maar ook luisteren naar onze klanten en proberen in het kader van retentie zo goed mogelijk op hun vragen en wensen in te spelen.” Piet is van mening dat klanten steeds verrast dienen te worden met nieuwe activiteiten en dito aanpak. Wat hem betreft houdt dit nooit op. “De vernieuwing in de branche houdt je scherp”, aldus Piet.

Body & Mind

Het was al jaren lang een gekoesterde wens van Piet om het centrum uit te breiden met een Body & Mind centrum. Hij kwam het concept tegen bij iemand van de VES, die het kleinschalig had opgezet. Piet: “Aangezien dit steeds meer leeft en ook blijkt uit de vele publicaties in de damesbladen, vonden we de tijd rijp om daar iets mee te gaan doen. Zeker omdat een groeiend aantal mensen steeds meer het gevoel heeft dat de balans weg is tussen werk en privé. En dat er meer in het leven is dan het huidige stressvolle bestaan.” Fitheid is volgens Piet veel meer dan fysiek sterk zijn. Het Body & Mind concept bij Willemsen Sport is geënt op de Body en Mind technieken uit het Verre Oosten waar veel mensen bewegingsvormen als Yoga en Tai Chi beoefenen. Deze oude culturen leven naar het begrip balans. Een levensstijl waar inspanning en ontspanning elkaar afwisselen. “Met deze activiteiten willen we onze klanten in staat stellen spanning te verminderen en met een meer ‘open mind’ tegen het leven aan te kijken. De lessen worden gegeven vanuit de positieve overtuiging dat een proces van bewustwording van het eigen functioneren kan bijdragen tot het oplossen van problemen en het bereiken van een innerlijk evenwicht”, aldus Britt Willemsen (dochter van Piet) hoofd sales en marketing. Het Body & Mind centrum bevindt zich op de benedenverdieping en grenst aan de nieuwe binnenplaats. Met uitzicht op de tuin en de mogelijkheid om met mooi weer de deuren hiernaar te openen, is dit volgens Britt de ideale locatie voor rust, ruimte, stilte, in- en ontspanning. “De inrichting, de faciliteiten, de activiteiten, alles is afgestemd op het in balans brengen van lichaam en geest van onze bezoekers. Het lesaanbod bestaat uit Yoga, Power Yoga, Chi Gong, Body Balance, Pilates en Meditatie/Ontspanning. Voor het geven van Body & Mind lessen hebben we nieuwe medewerkers aangetrokken en een aantal medewerkers hebben een cursus c.q. bijscholing gevolgd. De eerste reacties zijn positief: de lessen worden druk bezocht en voorzien duidelijk in een behoefte. We krijgen er niet alleen nieuwe leden door, maar veel van onze bestaande leden maken intussen gebruik van deze lessen als aanvulling/afwisseling op hun fysieke activiteiten. Daarnaast biedt het Body & Mind concept ook mogelijkheden in combinatie met een massage in de massagesalon. Waarom zou een sportcentrum zich alleen met intensieve sporten moeten bezighouden”, vraagt Britt zich af. “Dit heeft de toekomst.” Zij is ervan overtuigd dat fitnesscentra straks niet meer zonder kunnen.

Buiten Fitness

Vanuit de Body & Mind zaal heb je een prachtig uitzicht op de nieuwe binnenplaats en buitentuin waarin groepslessen worden gegeven, maar ook kracht- en cardiotoestellen staan opgesteld. “Buiten Fitness wordt de nieuwe trend”, voorspelt Jolanda. “Er zijn steeds meer aanwijzingen dat fitness zich van binnen naar buiten verplaatst. Van trainingsactiviteiten in de bossen en op parkeerplaatsen tot yoga op het strand. Voor Buiten Fitness hebben we gekozen voor normale fitnesstoestellen en geen speciale buitenfitnesstoestellen. Er staan indoorcycling bikes, loopbanden, fietsen en krachttoestellen. Het zijn gebruikte apparaten die volledig zijn gerenoveerd. De apparatuur staat onder een afdakje in een kring om de binnenplaats. Onze leden kunnen hier zelfs bij nat weer vrij trainen, maar er worden ook groepslessen gepland op de binnenplaats. Dit is echter afhankelijk van het weer. Zelfs in de winter willen we groepslessen gaan geven buiten. Daarnaast hebben we nog drie tennisbanen, die beheerd worden door een vereniging, maar waar onze leden gebruik van kunnen maken. Buiten sporten biedt een aantal voordelen zoals positieve invloed op de emotionele gesteldheid en het is rustgevend”, vindt Jolanda. “Bovendien krijg je als de zon schijnt een lekker kleurtje.”

Ledenraad

Veel van de activiteiten die Willemsen Sport introduceert of wil gaan introduceren, worden voorgelegd aan de ledenraad. Jolanda: “Wij hebben een ledenraad van 8 personen die meedenken over diverse zaken binnen Willemsen Sport en tevens een klankbord vormen voor de kwaliteit van onze dienstverlening. De ledenraad bestaat uit klanten die worden gevraagd en/of gekozen. Hiermee hebben wij regelmatig overleg waarbij we horen wat er onder de klanten leeft. We komen gemiddeld 3 tot 4 keer per jaar bij elkaar. Voor elk overleg wordt een agenda samengesteld waarin allerlei zaken aan de orde komen. Zo hadden we vlak voor de verbouwing een verbeterplan opgesteld waar de ledenraad ook bij betrokken is geweest. Via de ledenraad, maar ook rechtstreeks worden de veranderingen of verbeteringen teruggekoppeld naar de leden.” Jolanda is erg tevreden over de functie van de ledenraad. “Dit werkt beter dan een klanttevredenheidsonderzoek. Op deze manier creëer je een veel grotere betrokkenheid bij de leden en worden het ambassadeurs voor je bedrijf.” Open zijn en duidelijk communiceren is het devies van Willemsen Sport.

Communicatie

Bestond vroeger de communicatie uit een folder bij de balie of een briefje op het prikbord, dat is tegenwoordig wel veranderd. Britt: “In onze communicatie-uitingen maken we gebruik van alle moderne communicatiemiddelen die er zijn: internet, SMS, mail, HTML nieuwsbrief, kabelkrant enz. Verder staan we op Linkedln en zelfs op Hyves waar o.a. filmpjes op staan van de opening.” Britt gelooft in sociale netwerken als instrument om klanten te informeren of aankondigingen te doen. Daarnaast worden dergelijke netwerken steeds vaker gebruikt om ervaringen te delen over bijvoorbeeld de dienstverlening. Gegevens die je kunt gebruiken om je dienstverlening te verbeteren en voor 1-op-1 communicatie. Twitteren: daar doen we nog niet aan. Maar wie weet?”

Toekomst

Teveel terugkijken op het verleden wil Piet niet. “In de 23 jaar van ons bestaan hebben we steeds groei kunnen realiseren, mede omdat we inspelen op de nieuwste trends in fitnessland. Niet alle trends slaan echter aan. Zo zijn we begonnen met een hardloopclubje, maar daar bleek weinig animo voor. Wat wel goed loopt zijn de groepslessen. Populair zijn bij ons momenteel Zumba, XCO en de Les Mills lessen. Recent zijn we ook gestart met Zumba Toning. En binnenkort gaan we beginnen met afslankprogramma’s samen met de VES die een afslankprogramma aan het ontwikkelen is. In dit pand zit al een afslankstudio die ook afslankprogramma’s aanbiedt. Dit levert zowel voor ons als voor haar nieuwe klanten op. Wat je ook organiseert of wilt gaan doen aan activiteiten, kijk er kritisch naar. Niet elke activiteit is succesvol. En soms kun je beter bepaalde activiteiten door andere partijen laten invullen zodat jij je sec met je core business kunt bezighouden.” Piet noemt als voorbeeld de zwemschool. “Deze wordt nu geëxploiteerd door iemand anders, waarbij we wel de mogelijkheid hebben bedongen dat leden op uren als er geen zwemles is, gebruik kunnen maken van het zwembad. Een succesvolle samenwerking tot nu toe.” Piet denkt dat aan samenwerking met andere partijen niet valt te ontkomen. “Een positieve ontwikkeling die nieuwe kansen biedt voor de branche.”

Sportcentrum Willemsen Sport in Oosterhout speelt in op de trends van 2010 en heropende eind maart feestelijk haar sportcentrum met als eerste in Nederland Buiten Fitness en als eerste in de regio een Body & Mind centrum.

Ook aan de (kick) boksers en vechtsporters komen is gedacht

Willemsen Sport begon 23 jaar geleden met een zwemschooltje. Al na drie jaar was de eerste locatie te klein en verhuisde de zwemschool naar de huidige locatie aan de Van Duivenvoordestraat. “Hier hebben we elke drie jaar wel een verbouwing gehad”, vertelt eigenaar Piet Willemsen. “We zijn in feite nooit uitgebouwd.” Met de recente verbouwing heeft Willemsen Sport er drie sportruimtes bij, waaronder een nieuwe krachtsportruimte plus een buitentuin met Buiten Fitness.

Verras de klant

Intussen is Sportcentrum Willemsen Sport uitgegroeid tot een multifunctioneel sportcentrum dat goed staat aangeschreven in de regio. Er werken 55 mensen en het sportcentrum heeft zo’n 2.500 leden. Piet: “We bieden volop mogelijkheden voor een gezonde en actieve lifestyle. Klanten kunnen hier gebruik maken van allerlei faciliteiten, zoals fitness, indoorcycling, tennis, aqua sporten en diverse groepslessen. Daarnaast zit er in dit pand nog een massagesalon, schoonheidsspecialiste en nagelstyliste, die een goede aanvulling vormen op onze activiteiten.” Bedrijfsleidster Jolanda is zich ervan bewust dat fysieke activiteiten niet alleen meer de hoofdmoot vormen van een sportcentrum. “Vandaar dat we niet alleen kijken naar de ontwikkelingen in de markt, maar ook luisteren naar onze klanten en proberen in het kader van retentie zo goed mogelijk op hun vragen en wensen in te spelen.” Piet is van mening dat klanten steeds verrast dienen te worden met nieuwe activiteiten en dito aanpak. Wat hem betreft houdt dit nooit op. “De vernieuwing in de branche houdt je scherp”, aldus Piet.

Body & Mind

Het was al jaren lang een gekoesterde wens van Piet om het centrum uit te breiden met een Body & Mind centrum. Hij kwam het concept tegen bij iemand van de VES, die het kleinschalig had opgezet. Piet: “Aangezien dit steeds meer leeft en ook blijkt uit de vele publicaties in de damesbladen, vonden we de tijd rijp om daar iets mee te gaan doen. Zeker omdat een groeiend aantal mensen steeds meer het gevoel heeft dat de balans weg is tussen werk en privé. En dat er meer in het leven is dan het huidige stressvolle bestaan.” Fitheid is volgens Piet veel meer dan fysiek sterk zijn. Het Body & Mind concept bij Willemsen Sport is geënt op de Body en Mind technieken uit het Verre Oosten waar veel mensen bewegingsvormen als Yoga en Tai Chi beoefenen. Deze oude culturen leven naar het begrip balans. Een levensstijl waar inspanning en ontspanning elkaar afwisselen. “Met deze activiteiten willen we onze klanten in staat stellen spanning te verminderen en met een meer ‘open mind’ tegen het leven aan te kijken. De lessen worden gegeven vanuit de positieve overtuiging dat een proces van bewustwording van het eigen functioneren kan bijdragen tot het oplossen van problemen en het bereiken van een innerlijk evenwicht”, aldus Britt Willemsen (dochter van Piet) hoofd sales en marketing. Het Body & Mind centrum bevindt zich op de benedenverdieping en grenst aan de nieuwe binnenplaats. Met uitzicht op de tuin en de mogelijkheid om met mooi weer de deuren hiernaar te openen, is dit volgens Britt de ideale locatie voor rust, ruimte, stilte, in- en ontspanning. “De inrichting, de faciliteiten, de activiteiten, alles is afgestemd op het in balans brengen van lichaam en geest van onze bezoekers. Het lesaanbod bestaat uit Yoga, Power Yoga, Chi Gong, Body Balance, Pilates en Meditatie/Ontspanning. Voor het geven van Body & Mind lessen hebben we nieuwe medewerkers aangetrokken en een aantal medewerkers hebben een cursus c.q. bijscholing gevolgd. De eerste reacties zijn positief: de lessen worden druk bezocht en voorzien duidelijk in een behoefte. We krijgen er niet alleen nieuwe leden door, maar veel van onze bestaande leden maken intussen gebruik van deze lessen als aanvulling/afwisseling op hun fysieke activiteiten. Daarnaast biedt het Body & Mind concept ook mogelijkheden in combinatie met een massage in de massagesalon. Waarom zou een sportcentrum zich alleen met intensieve sporten moeten bezighouden”, vraagt Britt zich af. “Dit heeft de toekomst.” Zij is ervan overtuigd dat fitnesscentra straks niet meer zonder kunnen.

Buiten Fitness

Vanuit de Body & Mind zaal heb je een prachtig uitzicht op de nieuwe binnenplaats en buitentuin waarin groepslessen worden gegeven, maar ook kracht- en cardiotoestellen staan opgesteld. “Buiten Fitness wordt de nieuwe trend”, voorspelt Jolanda. “Er zijn steeds meer aanwijzingen dat fitness zich van binnen naar buiten verplaatst. Van trainingsactiviteiten in de bossen en op parkeerplaatsen tot yoga op het strand. Voor Buiten Fitness hebben we gekozen voor normale fitnesstoestellen en geen speciale buitenfitnesstoestellen. Er staan indoorcycling bikes, loopbanden, fietsen en krachttoestellen. Het zijn gebruikte apparaten die volledig zijn gerenoveerd. De apparatuur staat onder een afdakje in een kring om de binnenplaats. Onze leden kunnen hier zelfs bij nat weer vrij trainen, maar er worden ook groepslessen gepland op de binnenplaats. Dit is echter afhankelijk van het weer. Zelfs in de winter willen we groepslessen gaan geven buiten. Daarnaast hebben we nog drie tennisbanen, die beheerd worden door een vereniging, maar waar onze leden gebruik van kunnen maken. Buiten sporten biedt een aantal voordelen zoals positieve invloed op de emotionele gesteldheid en het is rustgevend”, vindt Jolanda. “Bovendien krijg je als de zon schijnt een lekker kleurtje.”

Ledenraad

Veel van de activiteiten die Willemsen Sport introduceert of wil gaan introduceren, worden voorgelegd aan de ledenraad. Jolanda: “Wij hebben een ledenraad van 8 personen die meedenken over diverse zaken binnen Willemsen Sport en tevens een klankbord vormen voor de kwaliteit van onze dienstverlening. De ledenraad bestaat uit klanten die worden gevraagd en/of gekozen. Hiermee hebben wij regelmatig overleg waarbij we horen wat er onder de klanten leeft. We komen gemiddeld 3 tot 4 keer per jaar bij elkaar. Voor elk overleg wordt een agenda samengesteld waarin allerlei zaken aan de orde komen. Zo hadden we vlak voor de verbouwing een verbeterplan opgesteld waar de ledenraad ook bij betrokken is geweest. Via de ledenraad, maar ook rechtstreeks worden de veranderingen of verbeteringen teruggekoppeld naar de leden.” Jolanda is erg tevreden over de functie van de ledenraad. “Dit werkt beter dan een klanttevredenheidsonderzoek. Op deze manier creëer je een veel grotere betrokkenheid bij de leden en worden het ambassadeurs voor je bedrijf.” Open zijn en duidelijk communiceren is het devies van Willemsen Sport.

Communicatie

Bestond vroeger de communicatie uit een folder bij de balie of een briefje op het prikbord, dat is tegenwoordig wel veranderd. Britt: “In onze communicatie-uitingen maken we gebruik van alle moderne communicatiemiddelen die er zijn: internet, SMS, mail, HTML nieuwsbrief, kabelkrant enz. Verder staan we op Linkedln en zelfs op Hyves waar o.a. filmpjes op staan van de opening.” Britt gelooft in sociale netwerken als instrument om klanten te informeren of aankondigingen te doen. Daarnaast worden dergelijke netwerken steeds vaker gebruikt om ervaringen te delen over bijvoorbeeld de dienstverlening. Gegevens die je kunt gebruiken om je dienstverlening te verbeteren en voor 1-op-1 communicatie. Twitteren: daar doen we nog niet aan. Maar wie weet?”

Toekomst

Teveel terugkijken op het verleden wil Piet niet. “In de 23 jaar van ons bestaan hebben we steeds groei kunnen realiseren, mede omdat we inspelen op de nieuwste trends in fitnessland. Niet alle trends slaan echter aan. Zo zijn we begonnen met een hardloopclubje, maar daar bleek weinig animo voor. Wat wel goed loopt zijn de groepslessen. Populair zijn bij ons momenteel Zumba, XCO en de Les Mills lessen. Recent zijn we ook gestart met Zumba Toning. En binnenkort gaan we beginnen met afslankprogramma’s samen met de VES die een afslankprogramma aan het ontwikkelen is. In dit pand zit al een afslankstudio die ook afslankprogramma’s aanbiedt. Dit levert zowel voor ons als voor haar nieuwe klanten op. Wat je ook organiseert of wilt gaan doen aan activiteiten, kijk er kritisch naar. Niet elke activiteit is succesvol. En soms kun je beter bepaalde activiteiten door andere partijen laten invullen zodat jij je sec met je core business kunt bezighouden.” Piet noemt als voorbeeld de zwemschool. “Deze wordt nu geëxploiteerd door iemand anders, waarbij we wel de mogelijkheid hebben bedongen dat leden op uren als er geen zwemles is, gebruik kunnen maken van het zwembad. Een succesvolle samenwerking tot nu toe.” Piet denkt dat aan samenwerking met andere partijen niet valt te ontkomen. “Een positieve ontwikkeling die nieuwe kansen biedt voor de branche.”

Op de binnenplaats van het sportcentrum heeft Willemsen Sport Buiten Fitness

gecreëerd, waarbij een mix van cardio- en krachttoestellen staan opgesteld

Op de bank v.l.n.r. Piet Willemsen, zijn dochter Britt en bedrijfsleidster Jolanda

body LIFE 4I2010 I

Edities