- Bezoekersaantal FIBO in Keulen overtreft

I body•LIFE 3I2013

Met een totaal van 96.700 bezoekers bereikte de FIBO haar beste resultaten in zijn 28-jarige geschiedenis. In vergelijking met het vorige record van vorig jaar in Essen met 76.200 bezoekers een stijging van bijna 30 procent. “Binnen vijf jaar is het aantal bezoekers aan de beurs FIBO bijna verdubbeld”, zegt FIBO-directeur Olaf Tomscheit die na acht zeer succesvolle jaren afscheid neemt en wordt opgevolgd door Ralph Scholz. “Het was een premiere van superlatieven”, zegt Hans-Joachim Erbel, Managing Director van de FIBO organisatie Reed Exhibitions, in een eerste reactie. “Een betere start hadden we ons niet kunnen wensen.” Met 670 bedrijven uit 30 landen op een totale oppervlakte van 100.000 m² (vorig jaar: 78.000 m²) werd meteen een historisch record gevestigd. Erbel is ervan overtuigd dat de FIBO met als standplaats Keulen alleen maar zal groeien.

Meer vakbezoekers uit de hele wereld

Internationaal, vakkundig en veelzijdig. Zo presenteerde de FIBO zich op de nieuwe locatie in Keulen. Vooral de internationaliteit kreeg een extra impuls. Het aandeel van vakbezoekers steeg gedurende de eerste drie dagen tot 66 procent (2012: 54%) en meer dan 30 procent daarvan kwam uit het buitenland. Een zesde kwam zelfs Amerika, Azië en de Arabische regio. Onder hen was tennislegende Andre Agassi, die enthousiast was: “FIBO als de wereldbeurs voor fitness en health staat ook in Amerika hoog aangeschreven. Ik ben onder de indruk van de grootte en de kwaliteit van deze beurs. Alle toonaangevende leveranciers uit de hele wereld zijn vertegenwoordigd.”

Investering

Onder de vakbezoekers bleek grote bereidheid om te investeren. Bijna de helft van de vakbezoekers kwam met concrete investeringsplannen naar de FIBO. Al in de loop van de beurs werd door 25 procent van de zakelijke klanten orders ontvangen met een volume van meer dan 50.000 euro. Daarvan zelfs 12 procent van meer dan 200.000 euro. De focus lag naast fitnessapparatuur op inrichting en apparatuur voor de praktijk en wellness wat overeenkomt met het bezoekersprofiel. Inmiddels komt elke vijfde bezoeker uit de gezondheidssector.

FIBOmed Congres versterkt de competentie in de gezondheidssector

Met het voor de eerste keer gehouden FIBOmed congres, waaraan door meer dan 300 sportartsen, sportwetenschappers en medisch specialisten, onderstreepte de FIBO hun toenemende en belangrijkere functie op het snijvlak van fitness, gezondheid en geneeskunde. Ook voor de nieuwe FIBO directeur Ralph Scholz is in de gezondheidssector in relatie tot de demografische veranderingen, een belangrijke groeimarkt voor de ontwikkeling van FIBO: “Ondertussen is meer dan de helft van het aantal leden in fitnesscentra in Duitsland ouder dan 40 jaar. Deze trend zal zich in de toekomst voorzetten.”

Noviteiten

De FIBO is natuurlijk bij uitstek het platform voor wat de nieuwste trends voor het komend jaar gaan worden. Met de verplaatsing van de FIBO van Essen naar Keulen, was het voor de meeste bezoekers en ondergetekende even zoeken waar alle leveranciers stonden. Zelfs de weg er naar toe was wennen. In plaats van bij Kamp-Lintfort linksaf te slaan richting Duisburg en Essen, moesten we nu de weg richting Keulen volgen met alle gevolgen van dien. Vooral op donderdag stonden er veel files richting Keulen. Of het allemaal bezoekers waren aan de FIBO, durf ik niet te zeggen. Gewapend met een plattegrond togen we de hallen in om niet alleen onze relaties de handen te schudden, maar ook te ontdekken wat de nieuwste noviteiten waren.

Maatwerk

Bij LifeFitness Europe stond de uitgebreide Syngry 360-lijn centraal met drie nieuwe modellen (de 360XM, de 360XS en de 360T) waardoor nog meer maatwerk geleverd kan worden, zelfs voor kleinere ruimtes. Ongeacht de beschikbare ruimte, de doelgroep of de trainingsdoelstellingen is er het perfecte apparaat. De klanten kunnen zelf het apparaat samen tot de ideale configuratie van grootte, kleurstellingen en trainingsmogelijkheden. Dat het concept van LifeFitness inmiddels door andere aanbieders is gekopieerd, werd tijdens de beurs duidelijk. Functioneel trainen zit overigens in de lift. In hal 9 was een speciale hoek ingericht met functionele trainingsapparatuur en materialen. De belangstelling daarvoor was groot.

Cirkel

Ook Milon heeft op de FIBO goede zaken gedaan. De Milon-stand met daarop de kracht uithoudingscirkel, de kracht cirkel en de cardio cirkel werd alle dagen druk bezocht. Vooral het nieuwe softwaresysteem Milon Care werd zeer positief ontvangen. Doorslaggevend in de aanschaf van de Milon Cirkel was voor de ondernemers het Milon Cirkel Concept, de kwaliteit van de apparatuur en het chipkaartsysteem. Ze geven tevens aan dat 97,3% van de leden tevreden of heel tevreden is met de training op de Milon Cirkel. Uit een onderzoek van FIW Forschungsinstitut Würtenberger uit Mannheim is gebleken dat maar liefst 98% van de klanten van Milon het bedrijf aanbeveelt aan anderen. 92% daarvan zelfs met de hoogst mogelijke score. Dit werd op de FIBO gepresenteerd. Uit het onderzoek bleek tevens dat in de fitnesscentra die met de Milon Cirkel werken ruim 65% van de leden op de Milon Cirkel traint. Het onderzoek werd gehouden onder 600 eigenaars, directeuren of clubmanagers in Duitsland.

Successen

Greinwalder & Partner vierde op de FIBO vier dagen lang de successen van de laatste jaren zoals de start van de mobiele Slim Belly 2.0 en het winnen van de body•LIFE Award Duitsland 2012 voor de beste consultancy-firma binnen de fitnessbranche. Op de rode loper werden vele ‘special guests’ gespot. De traditionele standborrel was als vanouds dé ‘place to be’ om op een informele manier te netwerken. Een prima afronding van drukke beursdagen met sexy modellen, coole muziek en heerlijke hapjes en drankjes.

Primeur

Bij Matrix een Europese primeur met de nieuwe Magnum krachtlijn die Matrix vorig jaar heeft overgenomen van Magnum Fitness en een serieuze concurrent gaat vormen voor de Hammer Strength lijn van LifeFitness. De Magnum lijn omvat een breed assortiment krachttoestellen waaronder Power Racks en een ruime keuze uit Benches & Racks. Verder bij Matrix een nieuw display op de T7 xi Treadmill dat de omvang heeft van iPad, met een exclusief ontworpen fitness app interface dat zorgt voor een verfijnd, gebruikersvriendelijke trainingservaring terwijl het de gebruikers zeer gemakkelijk toegang biedt tot onder andere social media en internet. Daarnaast is T7 xi uitgerust met asset management dat o.a. een zelf aan te passen agenda biedt, een online service portal, en het kunnen managen van meerdere vestigingen. De T7 xi is geschikt voor de meeste typen iPods, smartphones en tablets. Bediening via het scherm om zo video's te kijken en muziek te luisteren terwijl je toestel wordt opgeladen.

Magnetische weerstand

Ook Keiser kan terugkijken op een goede beurs. Op het gebied van cardiofitness biedt Keiser drie producten: de M5 Crosstrainer, de M3 Total Body Trainer en de M3 Indoor Cycling Bike, die gebruik maken van magnetische weerstand. Dit garandeert een zeer soepele manier van bewegen. De M3 Bike van Keiser is de best verkochte indoor bike ter wereld. Exclusief op FIBO was een prototype te zien van een nieuw model in de cardio-range, dat binnenkort op de markt komt.

Wereldpremière

Ook de stand van HDD werd tijdens de FIBO druk bezocht. Niet in de laatste plaats door de wereldpremière van de DISQ GROUP, dat het beste combineert van twee werelden: cardio- & krachttraining, maar ook indoor- & outdoor training. DISQ GROUP is bedacht door Olympisch schaatskampioene Ans Schut en haar zoon, ex-schaatser Robbert Boekema. “In de tijd dat ik nog in de KNSB selectie zat, heb ik Stefan Groothuis leren kennen. Tijdens trainingskampen en wedstrijddagen deden we veel aan krachttraining. Omdat we niet overal goede fitnessfaciliteiten aanwezig waren, trainden we veel met elastische banden die als nadeel hebben dat je geen constante weerstand hebt. We wilden iets waarbij je dezelfde weerstand steeds hebt. Het idee voor DISQ GROUP is ontstaan tijdens een skivakantie. Toen ik aan het koord van mijn ski-pas trok, dacht ik: Hey, dit is het! Dit is de oplossing! Vanuit dit gegeven is de DISQ GROUP geboren dat de naam dankt aan het trainingssysteem dat tijdens de workout wordt gebruikt, bestaande uit twee disks die door middel van een verstelbare riem bevestigd worden aan de heupen en waarmee de weerstand kan worden ingesteld. Met de ontwikkeling ervan ben ik 4 jaar bezig geweest en er verschillende protoypes zijn gemaakt voordat het product definitief productierijp was. Volgens Robbert opent DISQ GROUP de deuren van de groepsfitness studio en biedt de vrijheid om naast binnen ook buiten in een groep te trainen, uiteraard onder de begeleiding van een instructeur uit de sportschool. Swings, bicep curls of goblet squats: met DISQ GROUP kan het allemaal en het programma is hiermee de ideale aanvulling op de populaire outdoor workouts van dit moment. Bovendien is het product gunstig geprijsd en kost 219 euro. Een set aanschaffen kost de kop niet waarbij tevens een tweedaagse opleiding is inbegrepen.

Prototype

MovetoLive had op de FIBO een grote stand. Niet zo verwonderlijk als je kijkt welke producten MovetoLive allemaal vertegenwoordigt. Op de stand viel o.a. het prototype van de nieuwe StairMaster Treadclimber te bewonderen met een nieuw ontwikkeld hydraulisch systeem dat geruislozer is en een display met uitgebreide programma mogelijkheden. Ook nieuw is de StepMill van StairMaster (De StepMill5 en de StepMill3). Al meer dan 28 jaar voert StairMaster de lijst aan met de legendarische StairMaster StepMill. Veel is er veranderd sinds StairMaster begon in 1983, maar de basis blijft hetzelfde: StairMaster is nog steeds toegewijd aan fitness, gebruikers zijn nog steeds enthousiast en geen faciliteit is compleet zonder de StairMaster StepMill. Dit toestel vergt in korte tijd veel energie, maar beloont de gebruiker dan ook met echte resultaten.

De Schwinn A.C. Performance is vernieuwd; de A.C. Performance Plus. Het verbeterde comfort en ergonomie geeft een betere grip en fietshouding. Het instellen gaat nu nog gemakkelijker. De A.C. Performance Plus is een doorontwikkeling van de Performance, wat resulteert in een duurzamere uitvoering met een volledig aluminium frame waardoor de fiets roestvrij is, nog onderhoudsvriendelijker en eenvoudig te verplaatsen is. Tenslotte de Freemotion indoor cyling bike Tour de France die zeer rijk is uitgerust met onder meer 24 digitale versnellingen waarmee men iedere training een persoonlijk tintje kan geven. De bike is ook voorzien van iFit Live™, dit is een volledig nieuwe interactieve software, in samenwerking met Google™maps is ontwikkeld. Zoals de naam van de bike al aangeeft zitten alle bekende routes van de Tour de France in de interactieve software, en de echte fietsroute simuleert met de authentieke stijgingen en dalingen waarbij zelfs de fiets mee omhoog beweegt (20%) of omlaag gaat. Er zit zelfs een intelligente wind-weerstand op de bike die automatisch de weerstand regelt op basis van het ingestelde windprofiel.

FIBO INNOVATION AWARD 2013

Eén van de hoogtepunten van de FIBO is altijd de uitreiking van de Innovation Award. In totaal waren er acht genomineerden in drie categorieën. De belangrijkste prijs in deze award competitie betreft de prijs in de categorie trainingsapparatuur. Die ging dit jaar naar het bedrijf BILT & Reyes by Agassi met de C.O.D. Machine. Door de ergonomische regeling van de bewegende delen van deze machine kunnen gebruikers een intensieve en tegelijkertijd veilige training zowel zittend als staand ervaren. Daarbij wordt een natuurlijke lichaamshouding alsook een veilige, precieze uitvoering van de oefeningen gegarandeerd, zodat de rug- en nekspieren worden gespaard. Door de speciale weerstand Intellilift ™-systeem, kan het trainingseffect verder verhoogd worden. Zo kunnen ook de diepliggende spieren getraind worden, wat bij training met krachtapparatuur uniek is. In de categorie Gezondheid ging de award naar LMT Duitsland AG met het product De Postural Line. Dit is een systeem waarmee de lichaamshouding gemeten en getraind kan worden. Dankzij een technisch geavanceerde en ultramoderne centrale eenheid met software kan automatisch een individueel trainingsprogramma met houdingscorrectie voor klanten samengesteld worden.

FIBO Nabeschouwingg I branche actueel

body•LIFE 3I2013 I

Zumba pakt groots uit op FIBO

Tijdens de FIBO lanceerde Zumba Fitness The Great Calorie Drive campagne. Wanneer je met The Great Calorie Drive™ tijdens Zumba® lessen calorieën verbrandt, zal Zumba Fitness je calorieën* doneren aan het World Food Programme en Feeding America® om een eind te helpen maken aan wereldhonger.

Het World Food Programme (WFP) is ‘s werelds grootste humanitaire organisatie die zich wereldwijd inzet voor de strijd tegen honger. Elk jaar worden gemiddeld meer dan 90 miljoen mensen in meer dan 70 landen gevoed dankzij het WFP. Feeding America® is de belangrijkste instantie voor voedselbanken in de Verenigde Staten.

Hoe werkt de The Great Calorie Drive™?

Darren Jacobson, Vice President Instructor Programming verwacht veel van The Great Calorie Drive™ die loopt tot 30 juni 2013. “Zumba Fitness is inmiddels in 150 landen vertegenwoordigd en 14 miljoen mensen doen aan Zumba. Honger is een groot probleem in de wereld en we hebben lang nagedacht hoe we de community van Zumba kunnen gebruiken om mensen die honger hebben te helpen. Meedoen met The Great Calorie Drive™ begint met het downloaden van de app op de website via de App store of Google play. Op de eerste dag hadden 20.000 mensen de app gedownload. Via deze app kan men gaan zoeken naar een fitnesscentrum of dansschool die Zumba lessen geeft. Daarbij verkrijgt men tevens informatie over de Zumba instructeur. Als men vervolgens een les heeft gevonden, kan men via de app inchecken. Iedere keer dat men dat doet, wordt door Zumba 750 calorieën gedoneerd aan World Food Programme en Feeding America® met een bedrag van 14 dollarcent, een bedrag waarmee een kind een hele dag gevoed kan worden. Ons doel is om voor 30 juni 3 biljoen calorieën te doneren, dit staat voor een bedrag van 1 miljoen dollar. Het geld wordt 50/50 verdeeld over beide organisaties die dit zullen gebruiken voor programma’s over de hele wereld.” Jacobson is ervan overtuigd dat het geld op de juiste plek terecht komt. “Er wordt ook geen geld ingehouden door Zumba zodat het volledig bedrag ter beschikking komt.” Op de website www.greatcaloriedrive.com/nl is alle informatie te vinden over The Great Calorie Drive™ waar tevens een teller loopt met de actuele stand van hoeveel calorieën er inmiddels gedoneerd zijn. Jacobson doet tot slot een oproep aan alle fitnesscentra die Zumba geven om deze campagne te promoten onder de leden.  

Zumba Sentao

Op de FIBO stond Zumba Sentao centraal op het Zumba-podium, het nieuwste fitnessprogramma van Zumba. Net zoals Zumba doet het je dansen op energieke wereldmuziek, maar nieuw is dat de innovatieve dans fitness bewegingen met kracht en weerstand training allemaal gecentreerd zijn rondom of op een stoel. Deze nog nooit eerder geziene workout maakt de spieren strakker en versterkt de core, en verbrandt calorieën op zijn eigen unieke manier. Marcie Gill, Leading Education Specialist bij Zumba Fitness, vertelt hoe Zumba Sentao tot stand is gekomen. “Eigenlijk bij toeval. Tijdens een Zumba demo in 2004 in Italië was er veel bekijks van mensen die allemaal in een stoel zaten te eten en te drinken. De Zumba instructeur nodigde deze mensen vervolgens uit om mee te komen dansen. Hij zette de een aantal stoelen op het podium en kreeg de mensen zover dat ze vanuit de stoel gingen meebewegen. In 2008 hebben we een video laten maken met Zumba oefeningen op een stoel. Hier kregen we veel positieve feedback op. Naar aanleiding daarvan heeft Zumba daar een speciaal programma met oefeningen voor ontwikkeld in combinatie met een opleiding voor Zumba instructeurs.”

Zumba Sentao is vorig jaar officieel gelanceerd tijdens de Zumba Conventie in Londen en wordt inmiddels in veel fitnesscentra over de wereld gegeven. “Het mooie van dit programma”, vindt Marcie, “is dat het niet alleen geschikt is voor mensen in rolstoelen of die slecht ter been zijn, maar ook voor mensen die een stevige workout willen volgen. Naast danspassen duiken ook enkele typische fitnessoefeningen op, zoals squats en lunges. Ook daarbij dient de stoel als hulpmiddel. De Zumba Sentao is geschikt voor alle leeftijden, maten en fitness levels. De choreografie kan worden gemodificeerd en aangepast worden aan het individu.”

Nieuwe lentecollectie

Volop in de picture op FIBO was ook de nieuwe lentecollectie die Zumba® Fitness onlangs heeft gelanceerd. De collectie valt op door ‘spacey’ prints, verschillende stofstructuren en de gedurfde, typische Zumba®-kleuren. Geïnspireerd door de energie en passie van Zumba®-instructeurs in meer dan 185 landen over de gehele wereld, koos het Zumba®-designteam een gevarieerde groep eigen instructeurs om de nieuwe collectie te showen. Brian Ruskin, hoofd kleding bij Zumba® Fitness: “Deze kledinglijn is de belichaming van de bevrijding die mensen met de Zumba®-levensstijl voelen. Dat blijkt overduidelijk uit het grote aantal reacties dat we hebben gekregen op deze lancering.” De lancering van de ‘Universe’-collectie resulteerde inderdaad in het grootste aantal websitebezoekers ooit in 24 uur op www.zumba.com. De complete collectie ‘spacey’ prints, creatief aangesneden silhouetten en asymmetrische designs met een heldere, gedurfde en levendige kleurexplosie is nu beschikbaar via www.zumba.com/shop

Het World Food Programme (WFP) is ‘s werelds grootste humanitaire organisatie die zich wereldwijd inzet voor de strijd tegen honger. Elk jaar worden gemiddeld meer dan 90 miljoen mensen in meer dan 70 landen gevoed dankzij het WFP. Feeding America® is de belangrijkste instantie voor voedselbanken in de Verenigde Staten.

Hoe werkt de The Great Calorie Drive™?

Darren Jacobson, Vice President Instructor Programming verwacht veel van The Great Calorie Drive™ die loopt tot 30 juni 2013. “Zumba Fitness is inmiddels in 150 landen vertegenwoordigd en 14 miljoen mensen doen aan Zumba. Honger is een groot probleem in de wereld en we hebben lang nagedacht hoe we de community van Zumba kunnen gebruiken om mensen die honger hebben te helpen. Meedoen met The Great Calorie Drive™ begint met het downloaden van de app op de website via de App store of Google play. Op de eerste dag hadden 20.000 mensen de app gedownload. Via deze app kan men gaan zoeken naar een fitnesscentrum of dansschool die Zumba lessen geeft. Daarbij verkrijgt men tevens informatie over de Zumba instructeur. Als men vervolgens een les heeft gevonden, kan men via de app inchecken. Iedere keer dat men dat doet, wordt door Zumba 750 calorieën gedoneerd aan World Food Programme en Feeding America® met een bedrag van 14 dollarcent, een bedrag waarmee een kind een hele dag gevoed kan worden. Ons doel is om voor 30 juni 3 biljoen calorieën te doneren, dit staat voor een bedrag van 1 miljoen dollar. Het geld wordt 50/50 verdeeld over beide organisaties die dit zullen gebruiken voor programma’s over de hele wereld.” Jacobson is ervan overtuigd dat het geld op de juiste plek terecht komt. “Er wordt ook geen geld ingehouden door Zumba zodat het volledig bedrag ter beschikking komt.” Op de website www.greatcaloriedrive.com/nl is alle informatie te vinden over The Great Calorie Drive™ waar tevens een teller loopt met de actuele stand van hoeveel calorieën er inmiddels gedoneerd zijn. Jacobson doet tot slot een oproep aan alle fitnesscentra die Zumba geven om deze campagne te promoten onder de leden.  

Zumba Sentao

Op de FIBO stond Zumba Sentao centraal op het Zumba-podium, het nieuwste fitnessprogramma van Zumba. Net zoals Zumba doet het je dansen op energieke wereldmuziek, maar nieuw is dat de innovatieve dans fitness bewegingen met kracht en weerstand training allemaal gecentreerd zijn rondom of op een stoel. Deze nog nooit eerder geziene workout maakt de spieren strakker en versterkt de core, en verbrandt calorieën op zijn eigen unieke manier. Marcie Gill, Leading Education Specialist bij Zumba Fitness, vertelt hoe Zumba Sentao tot stand is gekomen. “Eigenlijk bij toeval. Tijdens een Zumba demo in 2004 in Italië was er veel bekijks van mensen die allemaal in een stoel zaten te eten en te drinken. De Zumba instructeur nodigde deze mensen vervolgens uit om mee te komen dansen. Hij zette de een aantal stoelen op het podium en kreeg de mensen zover dat ze vanuit de stoel gingen meebewegen. In 2008 hebben we een video laten maken met Zumba oefeningen op een stoel. Hier kregen we veel positieve feedback op. Naar aanleiding daarvan heeft Zumba daar een speciaal programma met oefeningen voor ontwikkeld in combinatie met een opleiding voor Zumba instructeurs.”

Zumba Sentao is vorig jaar officieel gelanceerd tijdens de Zumba Conventie in Londen en wordt inmiddels in veel fitnesscentra over de wereld gegeven. “Het mooie van dit programma”, vindt Marcie, “is dat het niet alleen geschikt is voor mensen in rolstoelen of die slecht ter been zijn, maar ook voor mensen die een stevige workout willen volgen. Naast danspassen duiken ook enkele typische fitnessoefeningen op, zoals squats en lunges. Ook daarbij dient de stoel als hulpmiddel. De Zumba Sentao is geschikt voor alle leeftijden, maten en fitness levels. De choreografie kan worden gemodificeerd en aangepast worden aan het individu.”

Nieuwe lentecollectie

Volop in de picture op FIBO was ook de nieuwe lentecollectie die Zumba® Fitness onlangs heeft gelanceerd. De collectie valt op door ‘spacey’ prints, verschillende stofstructuren en de gedurfde, typische Zumba®-kleuren. Geïnspireerd door de energie en passie van Zumba®-instructeurs in meer dan 185 landen over de gehele wereld, koos het Zumba®-designteam een gevarieerde groep eigen instructeurs om de nieuwe collectie te showen. Brian Ruskin, hoofd kleding bij Zumba® Fitness: “Deze kledinglijn is de belichaming van de bevrijding die mensen met de Zumba®-levensstijl voelen. Dat blijkt overduidelijk uit het grote aantal reacties dat we hebben gekregen op deze lancering.” De lancering van de ‘Universe’-collectie resulteerde inderdaad in het grootste aantal websitebezoekers ooit in 24 uur op www.zumba.com. De complete collectie ‘spacey’ prints, creatief aangesneden silhouetten en asymmetrische designs met een heldere, gedurfde en levendige kleurexplosie is nu beschikbaar via www.zumba.com/shop

Zumba I branche actueel

nr5 2018
nr4 2018
nr3 2018
nr2 2018
nr1 2018
nr10 2017
nr9 2017
nr8 2017
nr7 2017
nr6 2017
nr5 2017
nr4 2017
nr3 2017
nr2 2017
nr1 2017
nr10 2016
nr9 2016
nr8 2016
nr7 2016
nr6 2016
nr5 2016
nr4 2016
nr3 2016
nr2 2016
nr1 2016
nr10 2015
nr9 2015
nr8 2015
nr7 2015
nr6 2015
nr5 2015
nr4 2015
nr3 2015
nr2 2015
nr1 2015
nr10 2014
nr9 2014
nr8 2014
nr7 2014
nr6 2014
nr5 2014
nr4 2014
nr3 2014
nr2 2014
nr1 2014
nr9 2013
nr8 2013
nr7 2013
nr6 2013
nr5 2013
nr4 2013
nr3 2013
nr2 2013
nr1 2013
nr10 2012
nr9 2012
nr8 2012
nr7 2012
nr6 2012
nr5 2012
nr4 2012
nr3 2012
nr2 2012
nr1 2012
nr10 2011
nr9 2011
nr8 2011
nr7 2011
nr6 2011
nr5 2011
nr4 2011
nr3 2011
nr2 2011
nr1 2011
nr10 2010
nr9 2010
nr8 2010
nr7 2010
nr6 2010
nr5 2010
nr4 2010
nr3 2010
nr2 2010
nr1 2010
nr10 2009
nr9 2009
nr8 2009
nr7 2009
nr6 2009
nr5 2009
nr4 2009