- Bewegen als medicijn

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr4 2014

business I online

I body•LIFE 4I2014

MKB benut mogelijkheden online vindbaarheid veel te weinig

Uit de MKB Online Monitor bleek in juli 2013 dat 37 procent van het MKB binnen twee jaar wilde investeren in een nieuwe website. Deze trend zet door. “Niet alleen zien wij dat de vervangingsvraag voor websites nog steeds hoog is en groeit. We zien ook een duidelijke verschuiving naar een professionelere aanpak”, aldus Erik Hoekstra, directeur van DTG. Van de ondernemers die de intentie hebben hun website te vervangen, geeft bijna 40 procent aan de website uit te besteden aan een commerciële partij. “Daarnaast zien we dat minder ondernemers het neefje of een kennis vraagt om hun site te bouwen. Dat is nu nog maar 18 procent en uit de MKB Online Monitor blijkt dat dit verder zal dalen naar 11 procent in de komende 2 jaar. Er ligt hier voor ons dus een mooie kans”, vervolgt Hoekstra.

Onvolledig

Uit de MKB Online Monitor blijkt ook dat ondernemers nog weinig actief zijn met bedrijfsprofielen op verschillende bedrijvensites zoals detelefoongids.nl, LinkedIn en Facebook. Het gevolg is dat MKB’ers via deze platformen nog onvoldoende online zichtbaar zijn of dat er een divers beeld van een MKB-bedrijf ontstaat. Zo wordt bijvoorbeeld de dienstverlening op de ene website wel uitvoerig beschreven terwijl deze op een andere website onderbelicht is.

Hoekstra: “Ondernemers zoeken advies en ondersteuning als het gaat om online vindbaarheid. Zij vinden het lastig een keuze te maken uit de verschillende platformen waarop ze gevonden kunnen worden door nieuwe klanten. Google Places wordt bijvoorbeeld nog maar door 7 procent van de ondernemers actief ingezet om online gevonden te worden. Terwijl bijna de helft van de Nederlanders via Google naar bedrijfsinformatie zoekt.”

Ondernemers in het MKB benutten de mogelijkheden om online vindbaar te zijn nog veel te weinig. 25 procent van de websites van MKB’ers is ouder dan vijf jaar en meer dan de helft is niet geoptimaliseerd voor zoekmachines of mobiele applicaties. Met als gevolg dat deze sites slecht vindbaar zijn. Dat blijkt uit de tweede editie van de MKB Online Monitor, het halfjaarlijks onderzoek uitgevoerd door TNS Nipo in opdracht van DTG.

Ook fitness voor MKB-werknemer

Het zijn allemaal manieren om werknemers gezonder en tevredener te maken. Voor personeel van grote bedrijven zijn zulke leefstijlprogramma’s niet nieuw, maar in het MKB gebeurt het zelden. Te weinig in ieder geval, zo menen ONVZ Zorgverzekeraar en ook MKB-Nederland.

Onderzoek

Uit onderzoek dat ze door onderzoeksbureau Panteia lieten uitvoeren, blijkt dat veel MKB-werkgevers denken dat bemoeienis met de gezondheid van het personeel wordt ervaren als bemoeizucht. Wat de werknemer doet, is een zaak van de werknemer. Toch blijkt dat niet helemaal te kloppen, als je het tenminste aan die werknemer vraagt.

“Werknemers zien zulke programma’s best wel zitten, maar zij durven het de baas vaak niet te vragen”, aldus Kleijnenberg. ONVZ heeft nu ongeveer een jaar of drie vitaliteitsprogramma's voor ondernemers. De laatste tijd zet de verzekeraar er steviger op in. “En nu boeken we er ook succes mee.”

Kleijnenberg: “Wij merken dat we bij werkgevers met ons verhaal regelmatig een barrière over moeten. Zij zijn vaak heel terughoudend. Maar als je ze kan laten zien wat het oplevert, hoe het werkt en hoe het precies met kosten zit, dan draaien veel ondernemers wel bij. En van de ondernemers die dit met ons doen krijgen we bijna alleen positieve reacties.”

MKB'ers vinden dit soort zaken niet bij hun core business horen. Ze hebben het de laatste jaren al moeilijk genoeg hun hoofd boven water te houden. “Natuurlijk hebben veel werkgevers het nu moeilijk”, erkent Kleijnenberg. “Maar het is ook voor de lange termijn: straks trekt de economie weer aan en dan heb je gezonde werknemers nodig.”

Kleinere bedrijven voor wie deze programma's normaal echt niet zijn weggelegd, kunnen zich nu ook samen melden. Dat kan via een samenwerking die ONVZ heeft met MKB-Nederland.

Wat bij grote bedrijven al gemeengoed is, dringt in het MKB maar mondjesmaat door: het actief bevorderen van de gezondheid van het personeel. “En dat terwijl werknemers er wel om vragen”, aldus Erno Kleijnenberg, bestuursvoorzitter van zorgverzekeraar ONVZ. Programma's om obesitas tegen te gaan, om beter te leren slapen of om oudere werknemers vitaler te maken. Of elke zondag onder professionele begeleiding met collega's rennen door het bos.

MKB I business

body•LIFE 4I2014 I

Edities