Maak vrienden voor optimale retentie en instroom

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr6 2010

marketing I online communicatie

I body LIFE 6I2010

Personal Training is al lang niet meer alleen weggelegd voor de rich & famous. De vraag vanuit de consumenten naar 1 op 1 begeleiding van een ‘eigen’ trainer wordt steeds groter. En het aanbod groeit minstens zo hard mee. De Personal Trainer branche moet juist daarom gaan professionaliseren. Zowel trainings-inhoudelijk als qua communicatie.

Communicatie voor de Personal Trainer

Verplaats je eens in de consument, jouw potentiële klant. Die zit met 2 problemen. Allereerst denkt hij/zij al een tijd na om met een PT’er aan de slag te gaan om eindelijk van die kilo’s af te komen (of wat de doelstelling ook is), maar heeft de stap nog niet durven zetten. Daar kan je hem natuurlijk een handje bij helpen. Maar zodra de consument voor zichzelf die keuze heeft gemaakt, dan ziet hij door de bomen het bos niet meer. Googelen op ‘Personal Trainer Amsterdam’ leverde mij 538.000 resultaten op! Hoe val je daar als PT’er op om die potentiële klanten naar jou toe te trekken?

Drie keer online

Tip: oriënteer je in je communicatie hoofdzakelijk online. Dat is waar de huidige communicatie op dit moment het meest effectief is. En mooi bijkomend voordeel: online communiceren is vele malen goedkoper dan in print.

Consumenten starten hun zoektocht bijna per definitie online. Ga maar na; een vakantie, nieuwe iPod, nieuw werk, nieuw huis en.. een personal trainer! Het eerste contact wordt ook vaak direct online gelegd in de vorm van een vraag om meer informatie of zelfs een directe aankoop.

Er zijn drie factoren waar je op moet letten in online communicatie:

- Zorg dat je gevonden wordt

- Als je in beeld bent, zorg voor een gegarandeerde stroom van nieuwe bezoekers

- Verlaag de drempel om te reageren

Een soortgelijke manier van werken leverde LAPT via de Fitness in Holland campagne 900 leads op.

Betrouwbare kop

Uit onderzoeken blijkt dat het cruciaal is om bij de eerste 3 resultaten op Google te staan. Of op zijn minst op de eerste pagina. Consumenten kijken namelijk niet verder. Je positie op Google zegt, in de perceptie van de consument, ook direct wat over de betrouwbaarheid van jouw bedrijf. Het is bewezen dat bedrijven die op de plaatsen 1, 2 of 3 staan, duidelijk meer vertrouwen krijgen van de klant dan alles wat daar onder staat. Dat staat los van of je écht te vertrouwen bent.

Je hebt dus 1 missie; hoe kom je met je website zo snel mogelijk op nummer 1 in Google? Gemakkelijker dan je denkt, en ‘gewoon’ een kwestie van doen! Allereerst zijn er een aantal zaken die je op je eigen website kan doen. Start eens met kritisch kijken naar de teksten. Dat is tenslotte waar Google naar kijkt om te bepalen waar jouw website over gaat. Zorg dat de top 3 zoekwoorden waar je op gevonden wil worden frequent terugkeert in de teksten. Hoe hoger dat percentage, hoe beter. Verder kun je ook met interne links werken, en Google eens op wat een ‘description’ voor je kan betekenen. Om het Google makkelijk te maken om jouw website te vinden, zorg er voor dat de link naar jouw website zo vaak mogelijk terugkeert op het hele wereldwijde web.

Gegarandeerd bezoekers

Zorg vervolgens dat je doorlopend gegarandeerd bezoekers gaat krijgen op je website. Dat aantal is natuurlijk afhankelijk van het aantal nieuwe klanten dat je op maandbasis zou willen hebben. Google Adwords is ideaal om gegarandeerd, gericht zoekende, bezoekers op je website te krijgen. Google Adwords zijn de gesponsorde links die direct onder het zoekveld en rechts in beeld verschijnen.

De werking is vrij simpel; iedereen mag op de verschillende advertentieplaatsen bieden, de hoogste bieder staat op nummer 1. Echt een veilingsysteem. Het ligt nog wel iets genuanceerder, maar dat is wel de basis. Dus bedenk voor je aan de slag gaat op welke zoekwoorden je wilt bieden en welke advertentietekst daarbij past. Je kunt al in 10 minuten je eerste advertentie online hebben staan!

Verantwoorde drempel

Verkeer genereren naar je website kost tijd en geld. Die moet je natuurlijk (tegenover jezelf) wel kunnen verantwoorden. De investering die je doet moet tenslotte wel opleveren.

Hoe? Zorg dat je website geld op gaat leveren! Dat je het inzet als een marketingmiddel om nieuwe klanten te werven, en niet zozeer om te informeren. Alles draait er om dat de potentiële klant zo snel en makkelijk mogelijk kan reageren. Alles wat je op je website neerzet moet vooral triggeren om contact op te nemen. Teksten, filmpjes, foto’s; alles!

De truc zit hem in een doorlopende drempelverlager; een aanbieding die altijd voor iedereen beschikbaar is. Zomaar een paar ideeën; gratis tips van de personal trainer, gratis kennismakingstraining (al dan niet in een groep) of een garantieperiode. Alles kan, als het maar interessant genoeg is voor de consument om aan te vragen! En dat aanvragen dan ook nog eens heel makkelijk te doen is.

2 gratis tips

De 3 stappen zijn niet zozeer heel moeilijk om te implementeren, maar je moet je van te voren wel goed in laten inlichten over de juiste technieken. Daarvoor heb ik 2 tips. Tijdens de Fitness & Health Benelux beurs is er dit jaar een speciaal plein, ingericht voor personal trainers. Mis dat niet! Er is daar op elk vlak informatie te vinden (trainings inhoudelijk, bedrijfsmatig, communicatie etc.).

En schrijf je nu direct alvast in voor één van de regionale No Budget Marketing Dagen via www.nobudgetmarketingdag.nl. Je leert daar precies hoe je bovenstaande 3 stappen zelf kunt implementeren voor jouw bedrijf!

Marketinggroeten,

Wouter Cornelissen

Verplaats je eens in de consument, jouw potentiële klant. Die zit met 2 problemen. Allereerst denkt hij/zij al een tijd na om met een PT’er aan de slag te gaan om eindelijk van die kilo’s af te komen (of wat de doelstelling ook is), maar heeft de stap nog niet durven zetten. Daar kan je hem natuurlijk een handje bij helpen. Maar zodra de consument voor zichzelf die keuze heeft gemaakt, dan ziet hij door de bomen het bos niet meer. Googelen op ‘Personal Trainer Amsterdam’ leverde mij 538.000 resultaten op! Hoe val je daar als PT’er op om die potentiële klanten naar jou toe te trekken?

Drie keer online

Tip: oriënteer je in je communicatie hoofdzakelijk online. Dat is waar de huidige communicatie op dit moment het meest effectief is. En mooi bijkomend voordeel: online communiceren is vele malen goedkoper dan in print.

Consumenten starten hun zoektocht bijna per definitie online. Ga maar na; een vakantie, nieuwe iPod, nieuw werk, nieuw huis en.. een personal trainer! Het eerste contact wordt ook vaak direct online gelegd in de vorm van een vraag om meer informatie of zelfs een directe aankoop.

Er zijn drie factoren waar je op moet letten in online communicatie:

- Zorg dat je gevonden wordt

- Als je in beeld bent, zorg voor een gegarandeerde stroom van nieuwe bezoekers

- Verlaag de drempel om te reageren

Een soortgelijke manier van werken leverde LAPT via de Fitness in Holland campagne 900 leads op.

Betrouwbare kop

Uit onderzoeken blijkt dat het cruciaal is om bij de eerste 3 resultaten op Google te staan. Of op zijn minst op de eerste pagina. Consumenten kijken namelijk niet verder. Je positie op Google zegt, in de perceptie van de consument, ook direct wat over de betrouwbaarheid van jouw bedrijf. Het is bewezen dat bedrijven die op de plaatsen 1, 2 of 3 staan, duidelijk meer vertrouwen krijgen van de klant dan alles wat daar onder staat. Dat staat los van of je écht te vertrouwen bent.

Je hebt dus 1 missie; hoe kom je met je website zo snel mogelijk op nummer 1 in Google? Gemakkelijker dan je denkt, en ‘gewoon’ een kwestie van doen! Allereerst zijn er een aantal zaken die je op je eigen website kan doen. Start eens met kritisch kijken naar de teksten. Dat is tenslotte waar Google naar kijkt om te bepalen waar jouw website over gaat. Zorg dat de top 3 zoekwoorden waar je op gevonden wil worden frequent terugkeert in de teksten. Hoe hoger dat percentage, hoe beter. Verder kun je ook met interne links werken, en Google eens op wat een ‘description’ voor je kan betekenen. Om het Google makkelijk te maken om jouw website te vinden, zorg er voor dat de link naar jouw website zo vaak mogelijk terugkeert op het hele wereldwijde web.

Gegarandeerd bezoekers

Zorg vervolgens dat je doorlopend gegarandeerd bezoekers gaat krijgen op je website. Dat aantal is natuurlijk afhankelijk van het aantal nieuwe klanten dat je op maandbasis zou willen hebben. Google Adwords is ideaal om gegarandeerd, gericht zoekende, bezoekers op je website te krijgen. Google Adwords zijn de gesponsorde links die direct onder het zoekveld en rechts in beeld verschijnen.

De werking is vrij simpel; iedereen mag op de verschillende advertentieplaatsen bieden, de hoogste bieder staat op nummer 1. Echt een veilingsysteem. Het ligt nog wel iets genuanceerder, maar dat is wel de basis. Dus bedenk voor je aan de slag gaat op welke zoekwoorden je wilt bieden en welke advertentietekst daarbij past. Je kunt al in 10 minuten je eerste advertentie online hebben staan!

Verantwoorde drempel

Verkeer genereren naar je website kost tijd en geld. Die moet je natuurlijk (tegenover jezelf) wel kunnen verantwoorden. De investering die je doet moet tenslotte wel opleveren.

Hoe? Zorg dat je website geld op gaat leveren! Dat je het inzet als een marketingmiddel om nieuwe klanten te werven, en niet zozeer om te informeren. Alles draait er om dat de potentiële klant zo snel en makkelijk mogelijk kan reageren. Alles wat je op je website neerzet moet vooral triggeren om contact op te nemen. Teksten, filmpjes, foto’s; alles!

De truc zit hem in een doorlopende drempelverlager; een aanbieding die altijd voor iedereen beschikbaar is. Zomaar een paar ideeën; gratis tips van de personal trainer, gratis kennismakingstraining (al dan niet in een groep) of een garantieperiode. Alles kan, als het maar interessant genoeg is voor de consument om aan te vragen! En dat aanvragen dan ook nog eens heel makkelijk te doen is.

2 gratis tips

De 3 stappen zijn niet zozeer heel moeilijk om te implementeren, maar je moet je van te voren wel goed in laten inlichten over de juiste technieken. Daarvoor heb ik 2 tips. Tijdens de Fitness & Health Benelux beurs is er dit jaar een speciaal plein, ingericht voor personal trainers. Mis dat niet! Er is daar op elk vlak informatie te vinden (trainings inhoudelijk, bedrijfsmatig, communicatie etc.).

En schrijf je nu direct alvast in voor één van de regionale No Budget Marketing Dagen via www.nobudgetmarketingdag.nl. Je leert daar precies hoe je bovenstaande 3 stappen zelf kunt implementeren voor jouw bedrijf!

Marketinggroeten,

Wouter Cornelissen

Wouter Cornelissen

De auteur is COO bij marketingbureau Hidden Profits; levert zelfstandige ondernemers in de wellbeing branche een 24/7 KlantenAutomaat.

body LIFE 6I2010 I

Edities