Artros The Future is you

international I los angeles by Guy van der Reijden

I body LIFE 3I2010

Amerika, ik kom er graag. Niet alleen omdat het serviceniveau er hoog ligt en het écht het land van de opportunity is, maar vooral omdat wij Nederlanders er zo ongelofelijk veel van kunnen leren op fitnessgebied. Afgelopen maand hebben we vanuit LAPT een studiereis georganiseerd naar Los Angeles en San Diego. Eerst L.A. om met de groten der aarde op gebied van Personal Training te praten en daarna naar San Diego voor de jaarlijkse IHRSA conventie.

Los Angeles

Personal Training Walhalla

Op weg naar Los Angeles met Jan Middelkamp en de overige directie van HDD Groep, de nieuwe LAPT National Trainers en een aantal fitnessondernemers die al met LAPT werken. Veel lezingen, clubbezoeken, trainingssessies en etentjes onder de Californische zon stonden ons te wachten.

Los Angeles, de bakermat van het huidige fitnesscentrum met als hoogtepunt natuurlijk Gold’s Gym in Venice, waar Arnold Schwarzenegger neerstreek in zijn jonge jaren. Maar ook LAPT Mastertrainer Jørgen de Mey, die Hollywood-sterren als Angelina Jolie en Ben Affleck traint kwam 20 jaar geleden als eerste aan in Venice beach. Jørgen had voor iedereen een Personal Trainer geregeld bij hem in de gym, waarna we een lezing kregen met Gunnar Petterson. Gunnar is een PT legende met een eigen studio in Beverly Hills. Vrijwel elke Hollywood-ster die je kan verzinnen traint bij hem. Heerlijk om ook van Gunnar bevestiging te krijgen dat wij vanuit LAPT op de goede weg zijn, veel van zijn principes komen overeen met die van LAPT.

In Los Angeles zie je niet alleen bij de fitnessclubs differentiatie in doelgroepen en specialisatie, maar ook bij Personal Trainers. De markt is daar zo groot dat voor elke specialisatie genoeg consumenten zijn. Iets waar we in Nederland veel van kunnen leren naar mijn mening. We doen elkaar hier teveel na, niet alleen fitnessclubs, maar ook PT’ers. Door een te brede doelgroep aan te willen spreken, sla je juist een hoop potentiële klanten over. Niet alleen je aanbod moet differentiëren, ook de manier waarop. Hoe ga je met imago, klantbenadering en bijvoorbeeld service om? Er is een heel duidelijk verschil tussen Crunch, 24Hour Fitness en Equinox bijvoorbeeld. En dat is echt niet alleen op basis van prijsstelling.

IHRSA San Diego

Na een aantal zeer intensieve dagen in L.A. gingen we op weg naar San Diego voor de IHRSA Conventie. Dit jaarlijkse gebeuren trekt zo’n 12.000 bezoekers vanuit de hele wereld. Voordat het congres begon, hadden we twee dagen lang lezingen van vrijwel alle grootmeesters in PT tijdens Meeting of the Minds. Denk aan Paul Chek, Mark Verstegen, Bobby Cappuccio en vele anderen die onophoudelijk input gaven aan de mensen in de zaal. Ken je deze namen niet en wil je wat in de PT markt beginnen? Google ze een keertje zou ik zeggen.

De IHRSA Conventie is altijd een combinatie van een aantal zeer goede sprekers, een steeds groter wordende beurs en een netwerkgelegenheid. Vandaar dat iedereen die iets voorstelt in de branche ook dit jaar weer aanwezig was. De 25 graden en Californische zon hielp trouwens ook. Opvallend dit jaar was de opening van keynote speaker Malcom Gladwell. Een New Yorkse bestseller auteur die een scherpe analytische blik op de fitnessbranche gaf. Lees zijn boeken, allemaal aanraders.

Ook de beurs was weer een bonte verzameling van nieuwe en bestaande dingen. Opvallend toch weer dat elk jaar apparatuurleveranciers de gekste dingen verzinnen om maar te kunnen blijven verkopen. Als ze 5 % van de ontwikkelingskosten in educatie en bijvoorbeeld een echt goed programma zouden stoppen, verkopen ze zoveel meer machines! Kijk naar BodyPump, meest succesvolle groepslesprogramma ter wereld, focust ook op het programma, niet op de stangetjes waarmee het gegeven wordt. Het gaat de bezoekers om een expierence die alleen door goed getrainde mensen neergezet kan worden en niet door een nieuwe loopband bijvoorbeeld. Vertaal dit naar je eigen business en je komt tot de conclusie dat onze klanten komen omdat ze de sfeer, de service en de klantgerichtheid prettig vinden, niet dat je fitnessmerk x, y of z hebt staan.

Over Guy van der Reijden

Guy (32) is al circa 10 jaar Personal Trainer en co-founder van onder andere KickFun en LAPT. Zijn huidige focus ligt op de PT markt met zijn onderneming 3SIXTY5 (regio Amsterdam) en LAPT. Voor meer informatie surf je naar www.CoachGuy.nl

body LIFE 3I2010 I

health I news

NEWS

Fitness in business

Fitness vrij blessure gevoelig

Maar liefst 3,1 miljoen Nederlanders doen aan fitness. Jaarlijks zijn er 370.000 blessures door fitness. Qua aantal blessures komt fitness hiermee op de derde plaats na veldvoetbal en hardlopen. Dit blijkt uit cijfers van Consument en Veiligheid. De kans op blessures bij fitness is klein en het aantal fitnessblessures dat door een Spoedeisende hulp (SEH) afdeling moet worden behandeld is laag. Toch is naast het hoge totaal aantal blessures ook het relatief hoge aantal geleidelijk ontstane blessures zorgwekkend omdat sporters daar meestal lang last van ondervinden. De European Fitness Aerobic Association (EFAA) en het Nationaal Gezondheidsplan (NGP) hebben daarom besloten de website www.voorkomblessures.nl van Consument en Veiligheid goed onder de aandacht te brengen bij de sporters op al hun aangesloten sportscholen door middel van posters, flyers en online communicatiematerialen. Op voorkomblessures.nl kunnen sporters hun fitnesskennis testen. Aan de hand van hun antwoorden krijgen zij een persoonlijk advies op maat om blessures te voorkomen. Daarnaast kunnen zij algemene informatie vinden hoe ze blessurevrij kunnen fitnessen.

Samenwerking “Bewegingsstudio Janine van de Haar” en Hof van Wageningen.

Bewegingsstudio Janine van de Haar en Hof van Wageningen zijn een samenwerking aangegaan. De Bewegingsstudio verhuist van de Costerweg naar de 9e etage van Hof van Wageningen op de Lawickse Allee 9 in Wageningen. U kunt hier terecht voor verschillende trainingen. Wilt u een aantal kilo’s kwijt, is uw taille niet naar wens, heeft u medische klachten of wilt u zich gewoon fitter gaan voelen, dan bent u bij de Bewegingsstudio aan het goede adres. Ervaar zelf hoe u op verantwoorde wijze kunt bewegen, ontspannen of afvallen met uitzicht over Wageningen. Mensen met medische klachten, zoals rug-, spier- en gewrichtsklachten, reuma, MS, ME, fibromyalgie, artrose, botontkalking en sportblessures hebben veel baat bij de oefeningen. Een van de belangrijkste peilers van de Bewegingsstudio is dat de trainingen onder professionele begeleiding plaatsvinden waarbij men met raad en daad wordt bijgestaan.

Kijk ook op www.bewegingsstudio.nl.

Lichamelijke inspanning als medicijn voor type 2 suikerziekte

Door twaalf weken lang een lichamelijk inspanningsprogramma te volgen, kunnen mensen met type 2 diabetes mellitus (niet-aangeboren suikerziekte) het aantal actieve mitochondriën (energiecentrales) in de spier normaliseren. Hierdoor verbetert ook de suikeropname in de spier en normaliseert de capaciteit waarmee de spier kan wisselen tussen suiker- en vetverbranding. Dat blijkt uit onderzoek door drs. Ruth Meex binnen de onderzoeksgroep van dr. Matthijs Hesselink, dr. Patrick Schrauwen en collega’s van het Nutrition and Toxicology Research Institute Maastricht (NUTRIM) van de Universiteit Maastricht.

Nieuw: ‘hannah Clear Cleansing Oil’

Huidverbetering kán heel helder zijn! Met dit bewustzijn ontwikkelde hannah SIRC haar nieuwe productlijn ‘hannah Clear’ op basis van uitsluitend plantaardige werkstoffen, zonder synthetische toevoegingen. Met deze ‘eco’- producten gaat hannah ‘back to basic’, voor een bewustere levensstijl op alle fronten. Deze nieuwe lijn is helder en gemakkelijk voor iedere huidconditie, met respect voor de mens, de huid én het milieu. Het bevat als belangrijkste basis een hoog percentage zuiver plantaardige sojaolie met uitstekende reinigende eigenschappen. Deze volledig natuurzuivere emulgator zorgt voor een verfijnde hydrofiele substantie, die de huid in de diepte reinigt, zonder een vettig laagje achter te laten. De formule bevat tevens diverse antioxidanten, waaronder vitamine E afkomstig uit zonnebloemolie. Deze zorgen ervoor dat het huidoppervlak goed beschermd is tegen vrije radicalen tijdens het reinigen. Het toegevoegde ingrediënt ‘Dermofeel’ zorgt voor een hoge mate van verdraagzaamheid door de huid (ook rondom de ogen), waardoor zelfs de meest gevoelige (oog)huid effectief gereinigd kan worden. De hannah Clear Cleansing Oil is de eerste stap uit dit nieuwe huidverbeteringsprogramma op weg naar duurzame huidverbetering op een ecologisch verantwoorde wijze! Voor meer informatie:

www.huidcoach.nl

Chocomelk even goed als sportdrank

Magere chocomelk is even goed zo niet beter dan een sportdrank om je energiereserves na een sportwedstrijd aan te vullen. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek bij wielrenners en voetballers. Mogelijk heeft het te maken met het feit dat de melk ongeveer evenveel suikers (in de vorm van lactose) bevat als de sportdranken. Bovendien bevat het, net als een sportdrank, ook kleine hoeveelheden ook natrium en kalium. Bijkomend voordeel van melk in vergelijking met sportdranken is bovendien dat het ook eiwitten bevat wat mogelijk het spierherstel ten goede komt. Tegenwoordig bestaan er trouwens al speciale sportdranken op basis van melk.

BRYCK de nieuwe zitsensatie met een exclusieve actie voor Body-life abonnees;

BRYCK heeft onlangs een unieke lijn geïntroduceerd en kan dé blikvanger zijn bij iedere sport- en fitnesslocatie, zowel in het horecadeel, als in de wachtruimte of op het terras.

Wil je een complete set? Combineer dan de

BRYCK couch met één of meerdere BRYCK

chairs en…. de BRYCK hocker; de poef die

deze ultieme zitsensatie compleet maakt!

BRYCK is verkrijgbaar in de kleuren zwart,

wit, rood, zand, licht- en donkergrijs. En Body

life doet jou een geweldig aanbod.

Over BRYCK

Kleuren: Sand Beige, Mornin’ Red, Night

Black, Bright White, Eminent Grey & Light

Grey

Materiaal : Polyester met outdoor UV coating,

voldoet aan de zgn. Europese reach norm,

heeft een dubbel gestikte hoes met waterwerende sealing

Bijzonderheden :

BRYCK couch is voorzien van 6 kussens en de BRYCK chair is voorzien van 4 kussens . Hierdoor behoudt hij z’n vorm, maakt het hem extra sterk en het optimaliseert het zitcomfort, de kussens zijn gevuld met EPS-re

Afmetingen couch:

b x h x d 175 x 75 x 75

Gewicht : ca. 18 kg

Afmetingen chair:

b x h x d 100 x 75 x 75

Gewicht : ca. 9 kg

Afmetingen hocker:

b x h x d 60 x 40 x 50

Bestellen? Stuur de antwoordkaart in of mail

naar: info@bryck.nl onder vermeldig van Body Life actie april 2010

Meer informatie? www.bryck.nl

BRYCK couch

van €. 167,- excl BTW voor € 129,- excl BTW  

BRYCK chair

van €. 100,- excl BTW voor €. 75,- excl BTW

BRYCK hocker

van €. 49,50,- excl BTW voor €. 37,50 excl BTW

Verzendkosten binnen Nederland:

per bank / stoel €. 7,50, en per poef €. 4,- excl BTW

voor Belgie en andere landen, afleverkosten op aanvraag.

de nieuwe zitsensatie I Health&Wellness

Wouter Post (foto) is eigenaar van Fysiomed,

een multidisciplinair sportmedisch centrum gevestigd in het hartje van Amsterdam. “Wij hebben 2 BRYCK chairs thuis op ons dakterras staan en los van dat het er geweldig uitziet, zit het ook nog eens heerlijk”, “ook bij Fysiomed zullen er binnenkort een aantal komen te staan.”

Plantina feliciteert Nicolien Sauerbreij

Plantina feliciteert snowboardster Nicolien Sauerbreij met haar gouden medaille op de parallelslalom in Vancouver. Hoewel Nederland niet bepaald bekend staat als wintersportland, ging de hoofdprijs in het snowboarden in 2010 toch echt naar een Amsterdamse. Plantina zag al langer de potentie van Nicolien Sauerbreij en Nicolien Sauerbreij zag de meerwaarde van de voedingssupplementen van Plantina. Deze samenwerking betaalde zich snel uit in prestaties. Zo won Nicolien Sauerbreij in seizoen 2007/2008 het eindklassement van de wereldbeker parallelslalom en de wereldbeker algemeen. Nicolien Sauerbreij: “Omdat ik bij trainingen en wedstrijden veel energie verbruik, heb ik veel behoefte aan nieuwe energie en andere bouwstoffen voor het lichaam, zoals vitaminen, mineralen en eiwitten. Naast ‘normale’ voeding gebruik ik dagelijks de Plantina Multi, Plantina Vitamine C en Plantina Trimare visolie. Kortom: de basissuppletie. Verder neem ik Plantina Algreen, dit is een algenproduct, en Ribose van Plantina.” Nicolien Sauerbreij heeft de indruk dat vooral Plantina Ribose het herstel bevordert. “Ik heb het idee dat ik daardoor minder snel spierpijn heb en sneller en fitter een volgende training kan doen.” Over de invloed van suppletie op haar sportieve prestaties, is ze helder: “Ik heb ook gefunctioneerd zonder supplementen. Maar in topsport gaat het om honderdsten van seconden. Alles dat bepalend is voor hoe je in je vel zit, draagt bij aan een goede prestatie.”

Voor meer informatie: www.plantina.nl

Werken aan carrière tijdens fitnessen

Maar liefst 6 op de 10 Nederlanders denken tijdens het fitnessen aan hun werk, zo blijkt uit onderzoek onder meer dan 12.000 Nederlanders. Voor veel fitnessers is het sportmoment ook de enige mogelijkheid om zonder afleiding van bijvoorbeeld kinderen, collega’s of telefoon na te denken over de loopbaan. Door de endorfine die vrijkomt door fysieke inspanning ontstaat er vaak een positief gevoel om echt stappen in je loopbaan te zetten. De volgende dag is dat gevoel meestal weg. Loopbaan Fitness speelt hier op in en zorgt er met simpele oefeningen tijdens het sporten voor dat het niet bij losse gedachten blijft, maar dat gedachten gestructureerd worden en omgezet worden in concrete loopbaan stappen. Vanaf vandaag zijn alle cardio apparaten, zoals de loopband, in één van Nederlands grootste sportscholen voorzien van een Loopbaan Fitness module op de televisie schermen. Op deze schermen worden iedere week korte oefeningen aangeboden waar de sporters zelfstandig mee uit de voeten kunnen. De komende weken kunnen hierdoor meer dan tienduizend sporters kennismaken met Loopbaan Fitness. Initiatiefneemster en psychologe Milja Falentijn van FLC Loopbaancoaching is enthousiast over de reacties in de pilot. “Wat je ziet is dat mensen al met een klein zetje veel gerichter na kunnen denken over hun carrière. Ik kreeg ook een aantal reacties van mensen die merkten dat ze tijdens het sporten vaak malen over hun werk, maar daar dankzij de oefeningen geen last meer van hadden. Natuurlijk is dit geen alternatief voor de individuele loopbaancoachingsgesprekken die ik normaal voer, maar het zal zeker de loopbaanontwikkeling van velen in versnelling brengen.”

Bron ANP

Cyclone - de krachtige All-in-one formule voor betere prestaties en kracht

Cyclone® van Maximuscle is een product dat binnen 7 dagen al voelbaar resultaat oplevert. Het voorziet je lichaam van een combinatie van de wei-eiwitten en essentiële voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft ter bevordering van spiergroei, -kracht en -herstel wanneer je hard traint. Na een intensieve training versnelt Cyclone® de spierwederopbouw door glycogeen sneller aan te vullen dan alleen koolhydraten. Geen enkele andere formule bevat deze krachtige combinatie van Biomax®-wei, creatine-monohydraat, glutamine, suma-extract (bèta-ecdysterone) én creatine- en glutamineabsorptiesystemen die speciaal zijn ontwikkeld om in combinatie met je gewichtstrainingsprogramma optimale resultaten te leveren.

Voor meer informatie:

www.thesportscompany.nl of

mail naar info@thesportscompany.nl

Glitter, sparkle & shine met FitFlop™

Een nieuw decennium en een nieuwe FitFlopTM  zomer collectie voor 2010! En de FitFlop™ collectie is ook dit jaar weer aardig gegroeid. Of je nu houdt van volop ‘glitter’, een subtiele ‘spark’ of een constante ‘shine’: met de nieuwe modellen en kleuren vindt je altijd de FitFlop™ die bij jou past! De FitFlop™ is een modieuze (teen)slipper met een gepatenteerd microwobbleboard™ in de zool. Deze speciale zool zet de spieren aan het werk, absorbeert meer schokken dan gewone sportschoenen en ontziet de gewrichten.

Voor meer informatie: www.fitflopshop.nl

Health&Wellness I Azzurro

Eind oktober vorig jaar werd Azzurro Wellness in Noordwijk officieel geopend. Na 5 maanden kijkt exploitant Marcel Zijlstra tevreden terug. Direct na opening maakten al ruim vijfhonderd mensen wekelijks of vaker gebruik van de club. Dit waren mensen die zich voor opening al hebben ingeschreven als clublid tijdens één van de ‘Preview’-campagnes.

De club als sociaal netwerk

“De belangstelling voor abonnementen is bijzonder groot”, vertelt Zijlstra. Voor hem is het duidelijk dat Azzurro in een behoefte voorziet voor zowel de plaatselijke bevolking als mensen uit de regio. We richten ons deels op het hogere segment publiek, gezien ook onze prijsstelling, maar zeker ook op modaal en modaal + . Ons doel is uiteindelijk circa 3000 leden, dat gezien de faciliteiten en uitstraling zeker haalbaar moet zijn. We bieden zelfs een driejarig abonnement aan, terwijl juist de tendens is dat mensen afwillen van langdurige abonnementen.” Zijlstra denkt met Azzuro mensen langere tijd aan zich te kunnen binden en dan met name mensen die luxe prefereren boven low budget.

Kruisbestuiving

Azzurro moet het niet alleen hebben van vaste leden, maar ook van klanten van omliggende hotels. “Met vijf hotels op loopafstand hebben we een overeenkomst, zodat zij hun gasten kunnen laten sporten en genieten bij deze club.” Dagjesmensen kunnen volgens Zijlstra een belangrijke doelgroep vormen die in het strandseizoen een leuke bron van inkomsten oplevert.

Naast het wellness center bevinden zich ook drie andere bedrijven onder hetzelfde dak. Dit zijn Azzurro Beauty, NewDietCare en fysiotherapie De Boog. In totaal dus vier bedrijven op één plek. Zijlstra is enthousiast over de formule van Azzurro. “Sporten, ontspannen, beauty. Alles onder een dak op deze vijfsterrenlocatie vlakbij het strand. In de zomer kunnen mensen buiten zitten en genieten van de zon. Juist de kruisbestuiving tussen de verschillende onderdelen van Azzurro maakt de opzet bijzonder.”

Concept

“Azzurro is dan ook meer opgezet voor het wellness-gevoel dan voor het fitness-gevoel”, legt Zijlstra uit. “Het gaat er hier om dat je je goed voelt en plezier hebt. We hebben een breed aanbod aan faciliteiten waar mensen tussen kunnen switchen. Azzurro zorgt zo voor een leven lang plezier in bewegen, maar ook vooral dankzij ons hoge serviceniveau en de professionele begeleiding. Het is een ontmoetingsplaats waar plezier in bewegen centraal staat en ook de individuele sporter zich absoluut thuis voelt. Kwaliteit van het leven is het begrip dat als een rode draad in het center terug te vinden zal zijn. Dat is ook mijn uitgangspunt geweest bij de opzet van dit centrum. Anders dan anders. Vanuit mijn ervaring als consultant en baan bij Technogym, heb ik heel wat fitnesscentra gezien. Wat de laatste jaren vooral opgang doet in de fitnessmarkt is het FitnessFirst en HealthCity Model. In dit clubtype is de verdringingsmarkt duidelijk gaande. Ik heb iets neer willen zetten, wat zich daar absoluut van onderscheid. Uiteraard speelt de ligging van de locatie daarbij een grote rol: een toplocatie 150 meter van het strand, naast een luxe villawijk met bekende Nederlanders en aan de andere kant luxe tophotels. Het moest een tot de verbeelding sprekend centrum worden waar de nadruk ligt op ‘total wellbeing’; een plek waar men optimaal kan vitaliseren. Gezien de belangstelling en reacties, denk ik dat we daar volledig in geslaagd zijn. Een luxe en comfortabele club waar mensen met plezier naar toegaan in plaats van dat men komt om ‘te werken aan de gezondheid’. Waar mensen net zo makkelijk binnenstappen voor een kop koffie of om de krant te lezen of het bijwonen van onze activiteiten. De maand april bijvoorbeeld staat helemaal in het teken van beauty met o.a. een lezing van cosmetisch chirurg, modeshow en een workshop met stijl- en kledingadviezen. Dit alles om het clubgevoel te versterken.” Zijlstra is ervan overtuigd dat sportscholen in de toekomst een belangrijke rol gaan spelen in de sociale community’s; een plek om te socializen en om te sporten en te ontspannen.

www.azzurrowellness.nl

“De belangstelling voor abonnementen is bijzonder groot”, vertelt Zijlstra. Voor hem is het duidelijk dat Azzurro in een behoefte voorziet voor zowel de plaatselijke bevolking als mensen uit de regio. We richten ons deels op het hogere segment publiek, gezien ook onze prijsstelling, maar zeker ook op modaal en modaal + . Ons doel is uiteindelijk circa 3000 leden, dat gezien de faciliteiten en uitstraling zeker haalbaar moet zijn. We bieden zelfs een driejarig abonnement aan, terwijl juist de tendens is dat mensen afwillen van langdurige abonnementen.” Zijlstra denkt met Azzuro mensen langere tijd aan zich te kunnen binden en dan met name mensen die luxe prefereren boven low budget.

Kruisbestuiving

Azzurro moet het niet alleen hebben van vaste leden, maar ook van klanten van omliggende hotels. “Met vijf hotels op loopafstand hebben we een overeenkomst, zodat zij hun gasten kunnen laten sporten en genieten bij deze club.” Dagjesmensen kunnen volgens Zijlstra een belangrijke doelgroep vormen die in het strandseizoen een leuke bron van inkomsten oplevert.

Naast het wellness center bevinden zich ook drie andere bedrijven onder hetzelfde dak. Dit zijn Azzurro Beauty, NewDietCare en fysiotherapie De Boog. In totaal dus vier bedrijven op één plek. Zijlstra is enthousiast over de formule van Azzurro. “Sporten, ontspannen, beauty. Alles onder een dak op deze vijfsterrenlocatie vlakbij het strand. In de zomer kunnen mensen buiten zitten en genieten van de zon. Juist de kruisbestuiving tussen de verschillende onderdelen van Azzurro maakt de opzet bijzonder.”

Concept

“Azzurro is dan ook meer opgezet voor het wellness-gevoel dan voor het fitness-gevoel”, legt Zijlstra uit. “Het gaat er hier om dat je je goed voelt en plezier hebt. We hebben een breed aanbod aan faciliteiten waar mensen tussen kunnen switchen. Azzurro zorgt zo voor een leven lang plezier in bewegen, maar ook vooral dankzij ons hoge serviceniveau en de professionele begeleiding. Het is een ontmoetingsplaats waar plezier in bewegen centraal staat en ook de individuele sporter zich absoluut thuis voelt. Kwaliteit van het leven is het begrip dat als een rode draad in het center terug te vinden zal zijn. Dat is ook mijn uitgangspunt geweest bij de opzet van dit centrum. Anders dan anders. Vanuit mijn ervaring als consultant en baan bij Technogym, heb ik heel wat fitnesscentra gezien. Wat de laatste jaren vooral opgang doet in de fitnessmarkt is het FitnessFirst en HealthCity Model. In dit clubtype is de verdringingsmarkt duidelijk gaande. Ik heb iets neer willen zetten, wat zich daar absoluut van onderscheid. Uiteraard speelt de ligging van de locatie daarbij een grote rol: een toplocatie 150 meter van het strand, naast een luxe villawijk met bekende Nederlanders en aan de andere kant luxe tophotels. Het moest een tot de verbeelding sprekend centrum worden waar de nadruk ligt op ‘total wellbeing’; een plek waar men optimaal kan vitaliseren. Gezien de belangstelling en reacties, denk ik dat we daar volledig in geslaagd zijn. Een luxe en comfortabele club waar mensen met plezier naar toegaan in plaats van dat men komt om ‘te werken aan de gezondheid’. Waar mensen net zo makkelijk binnenstappen voor een kop koffie of om de krant te lezen of het bijwonen van onze activiteiten. De maand april bijvoorbeeld staat helemaal in het teken van beauty met o.a. een lezing van cosmetisch chirurg, modeshow en een workshop met stijl- en kledingadviezen. Dit alles om het clubgevoel te versterken.” Zijlstra is ervan overtuigd dat sportscholen in de toekomst een belangrijke rol gaan spelen in de sociale community’s; een plek om te socializen en om te sporten en te ontspannen.

www.azzurrowellness.nl

health I gezonde leefstijl

Bijna een op de twee Nederlanders beweegt onvoldoende. Ruim een op de tien heeft ernstig overgewicht. Een op de tien drinkt te veel alcohol en ruim een op de vier rookt. Nederlanders boeken de laatste jaren nauwelijks winst bij het streven naar een gezonde leefstijl, dat is de conclusie van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Sportcentra in een maatschappelijk belangrijke rol

Geen verbetering in beweeg patroon

In 2009 is er geen verbetering in het aantal mensen dat voldoende gezond beweegt geconstateerd. Het percentage mannen met ernstig overgewicht was sinds het begin van de waarneming niet eerder zo hoog. De afname in de laatste jaren van het percentage zware drinkers stagneert nu. Een positieve ontwikkeling is dat over een wat langere periode bekeken het aantal rokers licht blijft dalen. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. Het lijkt erop dat het steeds moeilijker wordt om meer Nederlanders in (gezonde) beweging te krijgen. In 2009 lag het percentage Nederlanders van 12 jaar of ouder dat voldoet aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen op 56 procent, evenveel als in 2007 en in 2008. De stagnatie is in alle leeftijdsgroepen zichtbaar, zowel bij mannen als bij vrouwen.

Ernstig overgewicht blijft toenemen

De uitkomsten voor matig overgewicht bij volwassenen van 20 jaar of ouder waren in 2009 nagenoeg gelijk aan die van 2008. Vier op de tien mannen en drie op de tien vrouwen hebben matig overgewicht. Het percentage volwassenen met ernstig overgewicht blijft echter nog steeds toenemen. Bij mannen (11,2%) was het aandeel met ernstig overgewicht sinds het begin van de waarneming in 1981 niet eerder zo hoog. Ouderen kampen het meest met ernstig overgewicht. Bij vrouwen boven de 65 jaar is dat een op de zes.

1 keer per week fitness is niet voldoende

De groei van de fitnessindustrie heeft dus niet automatisch geleid tot meer actieve Nederlanders, althans, als we kijken naar de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB). Dat is elke dag minimaal 30 minuten. Mensen die zich voor 1 keer per week sporten inschrijven, zitten dus in die grote groep die de norm niet haalt. Wellicht een interessante vraag die we onszelf kunnen stellen. Helpen we mensen om fitnessoefeningen effectief uit te voeren of helpen we mensen naar een actieve en gezonde leefstijl?

De fitnessbranche als verlengstuk van overheid campagnes

NISB (Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen) heeft van de overheid de opdracht meegekregen om het bewustzijn van bewegen maatschappelijk te bevorderen en daarmee meer mensen in beweging te krijgen. De NNGB staat hierbij centraal. Mensen die de stap maken naar fitness, hebben natuurlijk meer kans om deze norm te behalen. Echter is dit wel afhankelijk van de aanpak van het fitnesscentrum. Willen wij goed aansluiten op de beweegcampagnes van de overheid, dan moeten wij ook de beweegnorm omarmen en onze klanten stimuleren deze norm te behalen.

Nieuwe combinorm

De combinorm van NISB bestaat uit twee aspecten: de NNGB dat elke dag 30 minuten bewegen inhoudt en de Fitnorm, 2 tot 3 keer per week minimaal 20 minuten intensief sporten om het uithoudingsvermogen te trainen en de kwaliteit van hart- en longsysteem te onderhouden. Internationaal wordt door AVSM ook de spiernorm geadviseerd: elke week minimaal 2 keer 6 tot 8 spieroefeningen voor het verbeteren van het metabolisme, verhoging van de belastbaarheid en een betere spierfunctionaliteit.

Begeleiding naar gezondheid

Fitnesscentra en -begeleiders die zich zelf in een grotere rol zien dan alleen fitness, kunnen voor de leefstijl benadering kiezen. Vanuit een beweeganalyse kan in kaart worden gebracht hoe het beweegpatroon van de deelnemer is. Bij het opstellen van een beweegplan kan ook gekeken worden naar de NNGB i.p.v. alleen maar naar de uithoudingsvermogen- en spiertraining. Tevens is van belang dat de leefstijlcoach probeert iets op te bouwen om de bewegingsnorm te halen i.p.v. het programma af te laten hangen van de wensen van de deelnemer. We zijn immers leefstijl- en beweegexperts en daar mag je een bepaalde expertise en advies van verwachten. Of de deelnemer het uitvoert, kunnen we stimuleren. Uiteindelijk is de deelnemer daar zelf voor verantwoordelijk. Terwijl wij verantwoordelijk zijn voor een zo compleet mogelijk en effectief advies.

Wil je een model inzien van een beweeganalyse, mail dan gerust naar john@efaa.nl

John van Heel

EFAA

Voor de CBS informatie;

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/gezondheid-welzijn/publicaties/artikelen/archief/2010/2010-017-pb.htm

nr7 2018
nr6 2018
nr5 2018
nr4 2018
nr3 2018
nr2 2018
nr1 2018
nr10 2017
nr9 2017
nr8 2017
nr7 2017
nr6 2017
nr5 2017
nr4 2017
nr3 2017
nr2 2017
nr1 2017
nr10 2016
nr9 2016
nr8 2016
nr7 2016
nr6 2016
nr5 2016
nr4 2016
nr3 2016
nr2 2016
nr1 2016
nr10 2015
nr9 2015
nr8 2015
nr7 2015
nr6 2015
nr5 2015
nr4 2015
nr3 2015
nr2 2015
nr1 2015
nr10 2014
nr9 2014
nr8 2014
nr7 2014
nr6 2014
nr5 2014
nr4 2014
nr3 2014
nr2 2014
nr1 2014
nr9 2013
nr8 2013
nr7 2013
nr6 2013
nr5 2013
nr4 2013
nr3 2013
nr2 2013
nr1 2013
nr10 2012
nr9 2012
nr8 2012
nr7 2012
nr6 2012
nr5 2012
nr4 2012
nr3 2012
nr2 2012
nr1 2012
nr10 2011
nr9 2011
nr8 2011
nr7 2011
nr6 2011
nr5 2011
nr4 2011
nr3 2011
nr2 2011
nr1 2011
nr10 2010
nr9 2010
nr8 2010
nr7 2010
nr6 2010
nr5 2010
nr4 2010
nr3 2010
nr2 2010
nr1 2010
nr10 2009
nr9 2009
nr8 2009
nr7 2009
nr6 2009
nr5 2009
nr4 2009