Verslag studiereis Los Angeles en San Diego door Guy van der Reijden

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr3 2010


Amerika, ik kom er graag. Niet alleen omdat het serviceniveau er hoog ligt en het écht het land van de opportunity is, maar vooral omdat wij Nederlanders er zo ongelofelijk veel van kunnen leren op fitnessgebied. Afgelopen maand hebben we vanuit LAPT een studiereis georganiseerd naar Los Angeles en San Diego. Eerst L.A. om met de groten der aarde op gebied van Personal Training te praten en daarna naar San Diego voor de jaarlijkse IHRSA conventie.


Los Angeles: Personal Training Walhalla
Op weg naar Los Angeles met Jan Middelkamp en de overige directie van HDD Groep, de nieuwe LAPT National Trainers en een aantal fitnessondernemers die al met LAPT werken. Veel lezingen, clubbezoeken, trainingssessies en etentjes onder de Californische zon stonden ons te wachten.

Los Angeles, de bakermat van het huidige fitnesscentrum met als hoogtepunt natuurlijk Gold's Gym in Venice, waar Arnold Schwarzenegger neerstreek in zijn jonge jaren. Maar ook LAPT Mastertrainer Jorgen de Mey, die Hollywood-sterren als Angelina Jolie en Ben Affleck traint kwam 20 jaar geleden als eerste aan in Venice beach. Jorgen had voor iedereen een Personal Trainer geregeld bij hem in de gym, waarna we een lezing kregen met Gunnar Petterson. Gunnar is een PT legende met een eigen studio in Beverly Hills. Vrijwel elke Hollywood-ster die je kan verzinnen traint bij hem. Heerlijk om ook van Gunnar bevestiging te krijgen dat wij vanuit LAPT op de goede weg zijn, veel van zijn principes komen overeen met die van LAPT.

In Los Angeles zie je niet alleen bij de fitnessclubs differentiatie in doelgroepen en specialisatie, maar ook bij Personal Trainers. De markt is daar zo groot dat voor elke specialisatie genoeg consumenten zijn. Iets waar we in Nederland veel van kunnen leren naar mijn mening. We doen elkaar hier teveel na, niet alleen fitnessclubs, maar ook PT'ers. Door een te brede doelgroep aan te willen spreken, sla je juist een hoop potentiële klanten over. Niet alleen je aanbod moet differentiëren, ook de manier waarop. Hoe ga je met imago, klantbenadering en bijvoorbeeld service om? Er is een heel duidelijk verschil tussen Crunch, 24Hour Fitness en Equinox bijvoorbeeld. En dat is echt niet alleen op basis van prijsstelling.

IHRSA San Diego
Na een aantal zeer intensieve dagen in L.A. gingen we op weg naar San Diego voor de IHRSA Conventie. Dit jaarlijkse gebeuren trekt zo'n 12.000 bezoekers vanuit de hele wereld. Voordat het congres begon, hadden we twee dagen lang lezingen van vrijwel alle grootmeesters in PT tijdens Meeting of the Minds. Denk aan Paul Chek, Mark Verstegen, Bobby Cappuccio en vele anderen die onophoudelijk input gaven aan de mensen in de zaal. Ken je deze namen niet en wil je wat in de PT markt beginnen? Google ze een keertje zou ik zeggen.

De IHRSA Conventie is altijd een combinatie van een aantal zeer goede sprekers, een steeds groter wordende beurs en een netwerkgelegenheid. Vandaar dat iedereen die iets voorstelt in de branche ook dit jaar weer aanwezig was. De 25 graden en Californische zon hielp trouwens ook. Opvallend dit jaar was de opening van keynote speaker Malcom Gladwell. Een New Yorkse bestseller auteur die een scherpe analytische blik op de fitnessbranche gaf. Lees zijn boeken, allemaal aanraders.

Ook de beurs was weer een bonte verzameling van nieuwe en bestaande dingen. Opvallend toch weer dat elk jaar apparatuurleveranciers de gekste dingen verzinnen om maar te kunnen blijven verkopen. Als ze 5% van de ontwikkelingskosten in educatie en bijvoorbeeld een echt goed programma zouden stoppen, verkopen ze zoveel meer machines! Kijk naar BodyPump, meest succesvolle groepslesprogramma ter wereld, focust ook op het programma, niet op de stangetjes waarmee het gegeven wordt. Het gaat de bezoekers om een expierence die alleen door goed getrainde mensen neergezet kan worden en niet door een nieuwe loopband bijvoorbeeld. Vertaal dit naar je eigen business en je komt tot de conclusie dat onze klanten komen omdat ze de sfeer, de service en de klantgerichtheid prettig vinden, niet dat je fitnessmerk x, y of z hebt staan.

Over Guy van der Reijden
Guy (32) is al circa 10 jaar Personal Trainer en co-founder van onder andere KickFun en LAPT. Zijn huidige focus ligt op de PT markt met zijn onderneming 3SIXTY5 (regio Amsterdam) en LAPT. 
Edities